الضغوط النفسية كما يدركها المعلمون دراسة ميدانية على عينة من معلمي مرحلة التعليم الأساسي(الحلقة الأولى) في مدينة جبلة
Abstract
هدف هذا البحث إلى التعرف إلى شدة الضغوط النفسية لدى عينة من معلمي مرحلة التعليم الأساسي (الحلقة الأولى) في مدينة جبلة، ومعرفة فيما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في شدة الضغوط بين المعلمين تعزى لمتغيرات الجنس، الحالة الاجتماعية، والخبرة. تكونت عينة البحث من (60) معلماً ومعلمة وقد تم اختيارها بالطريقة العشوائية البسيطة. لتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة مقياس الضغوط النفسية للمعلمين من إعداد الدكتور رياض العاسمي. وللإجابة عن أسئلة البحث استخرجت المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وطبق تحليل التباين الأحادي. وكشفت نتائج البحث أن الضغوط النفسية التي تواجه المعلمين كانت بمستوى متوسط على الأداة ككل. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات الجنس والحالة الاجتماعية والخبرة، وأنّ الأبعاد الرئيسيّة التي تؤثر على المعلمين هما بعدا: الضغوط الاجتماعية والضغوط النفسيّة. This research aimsto know the severity ofpsychological stressina sample of first- level teachers(the first cycle) in Jablehand to know if there are any statistically significant differences according to gender,marital status and experience. The sample of the research consisted of (60) teachers (males and females). They have been chosen bya simple random way. To achieve the researcher's aims, the researcher used(Psychological Stress Scale) which was prepared by Dr.RiadAl_aassmi. To answer the questions of the research, the means and standarddeviations were extracted and applied One Way ANOVA.Theresults revealed that psychological stress on the teachers was moderate and that there were no statistically significant differences between teachers due to gender, marital statusand experience. The results also revealed that the major dimensions that affect teachers weresocial and psychological stress.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.