معوقات الإبداع الإداري بمدارس المرحلة الثانوية العامة ـ دراسة ميدانية ـ

Authors

  • نايفة علي

Abstract

هدف البحث إلى تعرف معوقات تطبيق الإبداع الإداري من وجهة نظر المديرين والمدرسين في محافظتي دمشق وريفها، وكذلك تعرف الفروق في وجهة نظر عينة البحث تبعاً لمتغيرات (المسمى الوظيفي، المؤهل العلمي، الخبرة). اشتملت عينة البحث على (460) مديراً ومدرساً للعام الدراسي 2010 – 2011. ولتحقيق هدف البحث صممت استبانة احتوت (26) عبارة، خصصت لمقومات الإبداع الإداري الفعال، و(68) عبارة لمعوقات تطبيق الإبداع الإداري، وزعت إلى ثلاثة مجالات تضمنت المعوقات (البيئية، التنظيمية، الشخصية). أظهرت النتائج أن مقومات الإبداع الإداري الفعال بمدارس المرحلة الثانوية للتعليم الثانوي تمارس بدرجة متوسطة. كما بينت النتائج أن (19.39%) من إجابات أفراد العينة وافقوا على تواجد المعوقات المذكورة في الاستبانة بدرجة كبيرة جداً، مقابل (32.03%) بدرجة كبيرة، في حين أن (25.39%) وافقوا على هذه المعوقات بدرجة متوسطة، و(15.61%) بدرجة قليلة، وبدرجة قليلة جداً (7.36%). كما وجدت فروق دالة تبعاً لمتغير (المؤهل العلمي)، وعدم وجود فروق دالة تبعاً لمتغيري (المسمى الوظيفي، الخبرة)، وقدم البحث مقترحات عديدة، منها إيلاء الإبداع الإداري أهمية من قبل وزارة التربية وتوفير الإمكانات المادية والبشرية والتنظيمية اللازمة لتطبيقه.

The purpose of the research is to study the attitudes of administrators and teachers towards the barriers of administrative creativity in secondary schools, and to study the difference of such attitudes according to variables (Job Status,  qualification, and experience). The sample included (480) administrators and Teachers for the academic year 2010/2011. To achieve the objective of the research a questionnaire is made and it included (26) items, for Administrative Creativity principles and (68) items distributed to three areas for Barriers (environmental ,regulatory, personality). The final results showed that Administrative Creativity principles were not used more. Also it showed that (19.39%) of the examined sample approved of Barriers with  very high degree, (32.03%) with  high degree, where (25.39%) found to agree with middle degree, (15.61%) with lowest degree, and (7.36%) with very little degree. In fact, there are statistically significant differences in (qualification) and no differences in (Job status, experience).

Downloads

Published

2018-12-13

How to Cite

علي ن. (2018). معوقات الإبداع الإداري بمدارس المرحلة الثانوية العامة ـ دراسة ميدانية ـ. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 34(3). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/5320

Most read articles by the same author(s)