معوقات الإبداع الإداري بمدارس المرحلة الثانوية العامة ـ دراسة ميدانية ـ
Abstract
هدف البحث إلى تعرف معوقات تطبيق الإبداع الإداري من وجهة نظر المديرين والمدرسين في محافظتي دمشق وريفها، وكذلك تعرف الفروق في وجهة نظر عينة البحث تبعاً لمتغيرات (المسمى الوظيفي، المؤهل العلمي، الخبرة). اشتملت عينة البحث على (460) مديراً ومدرساً للعام الدراسي 2010 – 2011. ولتحقيق هدف البحث صممت استبانة احتوت (26) عبارة، خصصت لمقومات الإبداع الإداري الفعال، و(68) عبارة لمعوقات تطبيق الإبداع الإداري، وزعت إلى ثلاثة مجالات تضمنت المعوقات (البيئية، التنظيمية، الشخصية). أظهرت النتائج أن مقومات الإبداع الإداري الفعال بمدارس المرحلة الثانوية للتعليم الثانوي تمارس بدرجة متوسطة. كما بينت النتائج أن (19.39%) من إجابات أفراد العينة وافقوا على تواجد المعوقات المذكورة في الاستبانة بدرجة كبيرة جداً، مقابل (32.03%) بدرجة كبيرة، في حين أن (25.39%) وافقوا على هذه المعوقات بدرجة متوسطة، و(15.61%) بدرجة قليلة، وبدرجة قليلة جداً (7.36%). كما وجدت فروق دالة تبعاً لمتغير (المؤهل العلمي)، وعدم وجود فروق دالة تبعاً لمتغيري (المسمى الوظيفي، الخبرة)، وقدم البحث مقترحات عديدة، منها إيلاء الإبداع الإداري أهمية من قبل وزارة التربية وتوفير الإمكانات المادية والبشرية والتنظيمية اللازمة لتطبيقه.
The purpose of the research is to study the attitudes of administrators and teachers towards the barriers of administrative creativity in secondary schools, and to study the difference of such attitudes according to variables (Job Status, qualification, and experience). The sample included (480) administrators and Teachers for the academic year 2010/2011. To achieve the objective of the research a questionnaire is made and it included (26) items, for Administrative Creativity principles and (68) items distributed to three areas for Barriers (environmental ,regulatory, personality). The final results showed that Administrative Creativity principles were not used more. Also it showed that (19.39%) of the examined sample approved of Barriers with very high degree, (32.03%) with high degree, where (25.39%) found to agree with middle degree, (15.61%) with lowest degree, and (7.36%) with very little degree. In fact, there are statistically significant differences in (qualification) and no differences in (Job status, experience).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.