تأثير العولمة الثقافية في القيم الاجتماعية للشباب الجامعي دراسة ميدانية في جامعة دمشق
Abstract
يهدف هذا البحث إلى تعرف درجات تأثير العولمة الثقافية في القيم الاجتماعية للشباب الجامعي وذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية :
1- ما درجات تعامل الشباب مع وسائط العولمة الثقافية ( الإنترنت ، والقنوات الفضائية) من حيث الوقت والبرامج التي يشاهدونها على القنوات الفضائية، والموضوعات التي يتصفحونها على الانترنت؟
2- هل يوجد اختلاف بين إجابات طلبة جامعة دمشق فيما يتعلق بتحديدهم لدرجات تأثير العولمة الثقافية في القيم الاجتماعية تعزى لمتغير الجنس أو التخصص الدراسي؟. اعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي باستخدام استبانة محكمة، وزعت على عينة من الشباب الجامعي قوامها (425) طالباً وطالبةً. وتوصل البحث إلى النتائج التالية:
1- تراوح عدد الساعات التي يقضيها الشباب الجامعي في جامعة دمشق في مشاهدة برامج القنوات الفضائية بين (2-4) ساعات يومياً، واحتلت البرامج الدرامية وبرامج الأغاني والأفلام العربية والأجنبية المراتب الأولى والثانية والثالثة على التوالي، كما احتلت موضوعات الدراسات والبحوث والثقافة العلمية والدردشة المراتب الأولى والثانية والثالثة من حيث درجات تصفح الإنترنت واستخدامه من قبل أفراد العينة.
2- توجد فروق بين متوسطات إجابات طلبة جامعة دمشق المتعلقة بتحديدهم لدرجة تأثير العولمة الثقافية في القيم الاجتماعية تعزى لمتغير الجنس، وتبين أن الفروق لصالح الذكور، ولم توجد فروق بين متوسطات إجابات طلبة جامعة دمشق المتعلقة بتحديدهم لدرجة تأثير العولمة الثقافية بالنسبة للقيم الاجتماعية بشكل عام والقيم الاجتماعية الفرعية تعزى لمتغير التخصص الدراسي.
The research aims to explore the degree of cultural globalization effect in the social values for University youths through replying to these questions:
- To what extent do university youths deal with cultural globalization (internet, satellite channels) in respect to the number of hours, quality of programs and subjects which they are interested in following?
The research used the descriptive analytical approach. The tool was a questionnaire that was given to (425) University youths, male and female. The results showed that the number of hours spent by the Damascus University Students – the individuals of examined specimen - in watching the TV satellite channels wavered between (2-4) hours daily; dramatic programs, Arab and foreign films and programs of songs respectively occupied the first, second and third ranks, and (71,74%) of the individuals of the examined specimen pointed out that they use the internet against (28,26%) not using it; scientific and cultural subjects occupied the first, second and third ranks with regard to the grades of internet browsing and usage by the individuals of the examined specimen.
- There are statistic differences functioning in the average of answers given by Damascus University Students relating to their definition of the effect degree of cultural globalization attributed to variable gender in the social values. The differences in these two groups fell in favor of the males and there are not statistic differences functioning in the average of answers given by Damascus University Students relating to their definition of the effect degree of cultural globalization attributed to variable academic major with regard to the social values in general.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.