واقع تطبيق حق اللعب في مرحلة رياض الأطفال من وجهة نظر المعلمات في محافظة اللاذقية
Abstract
هدف البحث إلى معرفة درجة ممارسة الطفل لحقه في اللعب في مرحلة رياض الأطفال في محافظة اللاذقية من وجهة نظر معلمات الرياض. وكذلك التعرف إلى الفروق في ممارسة المعلمات لحق اللعب في رياض الأطفال تبعاً للمتغيرات الآتية: (الخبرة، المؤهل العلمي، الدورات التدريبية التي اتبعتها). استخدم الباحث استبانة مؤلفة من أربعة محاور هي (فوائد اللعب، أنواع الألعاب، الإجراءات التي تقوم بها المعلمة أثناء ممارسة الأطفال اللعب، درجة توفير البنية التحتية في الروضة)، وقد طبقت على عينة مؤلفة من (72) معلمة للعام 2011/ 2012. وقد أظهرت النتائج أن واقع ممارستهن لحق اللعب جاء بدرجة متوسطة، وبينت النتائج عدم وجود فروق دالة وجوهرية في مستوى ممارستهن لحق اللعب تبعاً للمؤهل العلمي، كما وجدت فروق دالة تبعاً لمتغير الخبرة التي تمتلكها معلمات رياض الأطفال لصالح ذوي الخبرة الأعلى، في حين بينت النتائج أن المعلمات اللواتي خضعن لدورات تدريبية جاء ممارستهن للعب لأطفال الرياض أعلى من المعلمات اللواتي لم يخضعن لدورات تدريبية. وفي ضوء النتائج التي توصل إليها البحث، قدمت الباحثة مقترحات لتحسين ممارسة حق اللعب لدى أطفال الرياض، أهمها: إيجاد برنامج تأهيل لمعلمات رياض الأطفال يركز على الخبرات العملية والمهارية اللازمة للأطفال.
The research aims to discover the extent of the child's exercise of his right to play in the kindergarten in the city of Lattakia from the standpoint of female kindergarten teachers. The researcher used a questionnaire composed of four axes (the benefits of play, types of games, action done by the teacher while children are playing and the degree of provision of infrastructure in the kindergarten), which has been applied to a sample of (72) female teachers. The results showed no significant differences in the level of exercising the right to play according to the teacher's academic qualification. Results also found significant differences due to the level of experience held by female kindergarten teachers to the advantage of higher experienced teachers. Results also showed that teachers who underwent training courses exercised giving the children the right to play more than those who were not trained. In the light of these results, the researcher presented proposals to improve the exercise of the right play of the children in kindergartens; the most important one is the creation of a rehabilitation program for kindergarten teachers to focus on practical experience and skills necessary for children.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.