دور مديري مدارس التعليم الثانوي العام في التخطيط لمواجهة الأزمات التعليمية، دراسة ميدانية في مدارس مدينة دمشق
Abstract
من أهداف هذا البحث التعرف إلى مفهوم الأزمة التعليمية داخل المدرسة، وإلى مراحل التخطيط ومتطلباته, كذلك التعرف إلى دور مديري مدارس التعليم الثانوي العام في التخطيط لمواجهة الأزمات التعليمية وفقاً لمتغيرات (عدد سنوات الخبرة في العمل الإداري، المؤهل العلمي، الجنس)، والتعرف إلى درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي العام في مدينة دمشق، ولهذا الغرض قامت الباحثة بتصميم استبانة مؤلفة من28 فقرة، موزعة ضمن محورين وقامت بتوزيعها على أفراد العينة خلال الفصل الدراسي الأول للعام 2010-2011 داخل مدارس التعليم الثانوي في مدينة دمشق، وتكونت عينة البحث من مديري مدارس التعليم الثانوي العام وعددهم/74/ مديراً ومديرة، وقد تم انتقاء عينة الدارسة الاستطلاعية وعددها (15) من إجمالي العينة، وتم استخدام البرنامج الإحصائي (SPSS) وقوانين الانحراف المعياري وتحليل التباين، لتحليل البيانات، أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة في العمل الإداري لصالح الخبرة الأكثر أي فوق 20 سنة، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح حملة الدراسات العليا، كما أنه تبين من المعالجة الإحصائية أن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم الثانوي العام للتخطيط لمواجهة الأزمات كانت منخفضة.
According to the variables (number of years of experience in administrative work, educational qualifications, gender), this study aims to determine the role of secondary school principals in planning to look into the educational crises at schools. For this purpose, the researcher designs a questionnaire consisting of 28 items, divided into two axes and distributed to members of the sample, using the statistical program (SPSS) and the rules of standard deviation and variance analysis for analyzing data. The results of this study show the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.05) related to the variable number of years of experience in administrative work, as well as the existence of statistically significant differences at the significance level (0.05) attributed to the variable of educational qualifications. The statistical treatment used provides evidence that the response of principals in planning to tackle such crises is low-key.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.