فاعلية عملية اتخاذ القرارات الإدارية لدى رؤساء الدوائر والشعب الإدارية في مديرية التربية في محافظة دمشق
Abstract
تهدف هذه الدراسة لمعرفة مستوى ممارسة عملية اتخاذ القرارات الإدارية لدى رؤساء الدوائر والشعب الإدارية في مديرية التربية في محافظة دمشق ، والتعرف إلى المعوقات والمشكلات التي تحول دون سيرها على الشكل المطلوب، كما تهدف للإجابة عن السؤالين التاليين :
1- ما هي درجة فاعلية عملية اتخاذ القرارات الإدارية لدى رؤساء الدوائر و الشعب الإدارية في مديرية التربية في محافظة دمشق.
2- هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة فاعلية عملية اتخاذ القرارات الإدارية تعزى لمتغيرات (الجنس ، المسمى الوظيفي ، الخبرة )
ولهذا الغرض قام الباحث بتصميم استبانة مكونة من (20) بندا, وقام بتوزيعها على أفراد العينة .
وبعد تحليل النتائج باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS) وقوانين الانحراف المعياري وتحليل التباين، توصل البحث إلى أن درجة فاعلية عملية اتخاذ القرارات الإدارية لدى رؤساء الدوائر و الشعب الإدارية في مديرية التربية في محافظة دمشق جاء بدرجة عالية, كما وجد فروقاً لصالح الذكور و رؤساء الشعب الإدارية في درجة ممارسة عملية اتخاذ القرار، كما وجد أن من أهم المعوقات التي تواجه اتخاذ القرارات الإدارية في مديرية التربية في محافظة دمشق تتمثل في البيروقراطية والمركزية الشديدة وجمود القوانين واللوائح .
This study aims at identifying the level and extent of practicing administrative decision-making process by the administrative managers of departments and sections in the educational department of Damascus, identifying the obstacles which prevent the process of going ahead, and answering the following:
- What is the extent of activity of administrative decision-making process?
- Are there any differences with signs in the extent of practicing of administrative decision-making process related to (gender, employing name, administrative experience)?
The sample of the study consists of (38) administrative managers of departments and sections in the educational department of Damascus for academic year (2009-2010).
After analyzing the information by SPSS program, the results show that the extent of practicing administrative decision-making process is high, are more practicing of administrative decision-making than female.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.