تصور فكري إسلامي لفلسفة التربية
Abstract
هدف البحث الحالي إلى رسم ملامح أولية لفلسفة إسلامية في التربية في مسائل الوجود والقيم والمعرفة استناداً إلى ما ورد في القرآن والسنة وأقوال السلف الصالح بهدف تعليم الأجيال المسلمة طرقاً متجددة للحياة والتفكير والتكيف مع المستجدات وبناء علاقة قوية بينه وبين أخيه الإنسان. ولذلك استخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي وخاصة تحليل مضمون النصوص الإسلامية في مجالات الوجود والقيم والمعرفة المذكورة أعلاه. وقد بيّن البحث نظرة الإسلام للوجود والإنسان والحياة وبيّن رؤية الإسلام لطبيعة الإنسان ومبادئها وإلى الوجود ومعالمه وإلى الحياة وجوانبها المختلفة. كما قدّم البحث ملامح أولية لنظرية القيم في الإسلام موضحاً معناها وأهميتها وخصائصها وتصنيفها كقيم التقوى والكفر والنفاق سواء كانت قيم خلقية أو روحية أو علمية أو اجتماعية أو جمالية. وبيّن البحث المشكلات التي تواجهها القيم الإسلامية وخاصة تلك التي جاءت من الخارج أو من النظريات الأخرى أو من الصراع بين نظم القيم الإسلامية ذاتها وفي تقديم نظرية المعرفة في الإسلام ثم توضيح مفهومها وغايتها وأهميتها وشروطها الطبيعية اليقينية والنفعية وخطواتها ومصدرها ومبادئها وأدواتها ونماذجها. وأخيراً ناقش البحث علاقة الوجود والقيم والمعرفة بالنظام التربوي مركّزاً بشكل واضح على تربية الإنسان المسلم وتربية عقله على الاجتهاد وحرية التفكير والاعتراض مع احترام الضرورات الخمس والالتزام بها..
The aim of this research is to shape the initial prospects of Islamic philosophy in education in matters of existence, values, and knowledge on the basis of the Qur'an and Sunnah and the statements of Ancestors to introduce Muslim generations to new ways of life, thinking, adapting to new developments and building a strong relationship among human beings. Therefore, the researcher uses the descriptive analytical method, especially the content analysis of Islamic texts in the areas of existence, values, and knowledge. To look into the Islamic view of life and human life and the vision of Islam on human nature, principles, and existence and its features and life and its different aspects, the researcher presents the features of an initial theory of values in Islam, explaining its meaning, significance, characteristics, and classification of the values of piety, blasphemy, and hypocrisy, be they moral, spiritual, scientific, social, or aesthetic. The research highlights the problems facing Islamic values, especially those coming from overseas or from other theories or from the conflicting systems of Islamic values themselves and the theory of knowledge in Islam, clarifying its concept and significance. Finally, this study discusses relationship of existence, values, and knowledge with the educational system, focusing on elevating the Muslim mind in terms of hard work, freedom of thought, and the right to object.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.