مستوى اكتساب مهارات عمليات العلم لدى تلاميذ الصف الرابع وعلاقته ببعض المتغيرات "دراسة ميدانية في مدارس التعليم الأساسي (الحلقة الأولى) بمحافظة اللاذقية"
Abstract
هدفت الدراسة إلى تعرّف مستوى اكتساب تلاميذ الصف الرابع الأساسي لمهارات عمليات العلم المتمثلة بالملاحظة والتصنيف والتنبؤ، وأثر الجنس والتحصيل الدراسي على هذا الاكتساب، وعلاقته مع التفكير الناقد.
ولتحقيق ذلك، استخدم المنهج الوصفي التحليلي، وأعدّ مقياساً لمهارات عمليات العلم وآخر للتفكير الناقد، حيث تم التأكد من صدقهما وثباتهما، ووزعا على عينة قوامها (137) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف الرابع الأساسي في محافظة اللاذقية.
وأظهرت النتائج أنّ عينة البحث تمتلك مهارات عمليات العلم المدروسة بمستوى ضعيف؛ أقل من المستوى الفرضي (50%)، وإناث الصف الرابع يمتلكن مهارات عمليات العلم بدرجة أكبر مما يمتلكها الذكور، والتلاميذ مرتفعي التحصيل يمتلكونها بدرجة أكبر مما يمتلكها التلاميذ منخفضو التحصيل، وتبين وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مهارات عمليات العلم والتفكير الناقد. واقترح القيام بتدريس مهارات عمليات العلم لتنمية مهارات التفكير المعرفية وما وراء المعرفة.
The purpose of this study is to examine the level of acquiring science process skills (observation, classification, prediction) by fourth graders and to investigate the effect of gender and achievement, identifying their relationship with critical thinking. To that end, the researchers use the analytical descriptive method, preparing reliable, valid scales to measure science process skills and critical thinking. The sample used consists of (137) students in Lattakia. The results show that students poorly perform science process skills (observation, classification, prediction). Females' scores on the scale of science process skills are better than males' scores; high achievement students' scores on the same scale are better than low achievement ones. There is a positive correlative relationship between science process skills and critical thinking. The researchers suggest teaching science process skills for developing cognitive and meta-cognitive thinking skills.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.