Patterns of multiple intelligences and their relationship to achievement in mentally gifted students A study of students of excellence in Damascus

Authors

  • Maha Zahlok Damascus University
  • bsmaa Adam Damascus University
  • Weeam Saleh Damascus University

Abstract

 

The study aimed to study the patterns of multiple intelligences and their relation to the achievement of high-school students in the high school and to identify the types of multiple intelligences most common among the outstanding students in the research sample. The researcher followed the analytical descriptive method. The sample consisted of (72) male and female students The study tools consisted of the MIDAS scale for multiple intelligences. The researcher conducted the statistical analysis necessary to confirm the psychometric properties of the research tools and to verify the validity of the hypotheses. The results were as follows:

1. Logical intelligence was ranked first among high school students who excelled in the research sample followed by social and linguistic intelligence.

2.There are no statistically significant differences between the average grades of high school students of the high achievers on the multiple intelligences scale due to the academic achievement variable.

3.There are statistically significant differences between the average grade of high school students on the multiple intelligence scale due to the gender variable on logical intelligence in favor of males and social intelligence in favor of females.

Based on the results of the study, the researcher recommends the need to conduct more research and field studies on multiple intelligences and achievement in primary or other educational stages, and a comparison between the outstanding and ordinary secondary students or other stages of education in multiple intelligences. And conduct research and studies to reveal the relationship between multiple intelligences and other variables.

 

References

- إبراهيم، مجدي. التفكير لتطوير الابداع وتنمية الذكاء، سلسلة التفكير والتعليم، طبعة أولى، عالم الكتب، القاهرة. (2008) .

- جاردنز، هوارد. نظرية الذكاءات المتعددة بعشرين سنة، ترجمة محمد السعيد عبد الجواد، ورقة للبحث التربوي في شيكاغو، دار الفجر للنشر، عمان. (2005) .

- حسين، محمد عبد الهادي. الذكاءات المتعددة. أنواع العقول البشرية، طبعة أولى، دار العلوم للنشر والتوزيع، مصر. (2008)

- الخزندار، نائلة. واقع الذكاءات المتعددة لدى طلبة الصف العاشر في غزة وعلاقته بالتحصيل في الرياضيات وميول الطلبة نحوها وسبل تنميتها، رسالة دكتوراه، غزة. (2004).

- الخطيب، محمد أحمد. أثر استخدام استراتيجيات تدريسية قائمة على حل المشكلات في تنمية التفكير الرياضي والاتجاهات نحو الرياضيات لدى طلبة الصف السابع الأساسي في الأردن، رسالة دكتوراه غير منشورة، الأردن. (2006).

- الدريدري، إسماعيل؛ وكامل، رشدي. برنامج تدريب مقترح لتدريس العلوم لتنمية الذكاء المتعدد لدى معلمات الفصل الواحد متعدد المستويات. مجلة البحث في التربية وعلم النفس. المجلد 14. (3) . (2001). 74-107.

- السرور، نادية. مدخل إلى تربية المتميزين والموهوبين، طبعة2، دار الفكر الأردن. (2012).

- الصروفي، أحمد. الذكاءات المتعددة في غرفة الصف، طبعة ثانية، دار الكتاب التربوي، السعودية. (2006).

- عبد الرحمن، محمد؛ وأبو هاشم، أحمد. فاعلية استخدام استراتيجيات الذكاءات المتعددة في تنمية بعض المفاهيم العلمية ومهارات التفكير المركب في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. رسالة دكتوراه غير منشورة – كلية البنات – جامعة عين شمس. (2004)

- عثمان، إياد محمد. الاغتراب النفسي وعلاقته بالقيم لدى طلاب الجامعات الفلسطينية، رسالة دكتوراه غير منشورة، قسم علم النفس، جامعة الأقصى. (2002).

- علام، رجاء. مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية، ط(5) / دار النشر للجامعات، مصر. (1999).

- العوري، محمد. أساليب الضبط الاجتماعي في الثانويات السورية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي، رسالة ماجستير، جامعة دمشق، سورية. (2003).

- عوض، أمل شاكر. أثر استخدام استراتيجيات تدريس مبنية على نظرية الذكاءات المتعددة في تحصيل المفاهيم الفيزيائية، دراسات في العلوم التربوية، المجلد(38)، العدد الأول. (2008).

- قطامي، نايفة، برهوم، محمد. طرق دراسة الطفل، ط(1)، دار الشروق، عمان. الأردن. (2010).

- الكناني، ممدوح. سيكولوجيا الطفل المبدع، طبعة أولى، دار المسيرة، عمان. . (2011)

- محمد، نوفل. تعليم التفكير مفاهيم وتطبيق، عمان، دار المسيرة للنشر. (2001).

- مزيود، أحمد. أثر التعليم التحضيري على التحصيل الدراسي في مادة الرياضيات، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة دمشق، سورية. (2009).

- المطيري، خالد. الذكاء الاجتماعي لدى المتفوقين دراسة استكشافية مقارنة بين الطلاب المتفوقين عقلياً وغير المتفوقين، رسالة ماجستير، جامعة الخليج العربي البحرين. (2008).

- الياسري، سحر. الذكاءات المتعددة وعلاقتها بالتحصيل والاتجاه نحو مادة الرياضيات، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة بغداد. (2010).

- يسن، نوال عبد اللطيف. الضغوط النفسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى أطفال المقابر، رسالة ماجستير، معهد الدراسات العليا للطفولة، قيم الدراسات النفسية والاجتماعية، جامعة عين شمس. (2001).

المراجع الأجنبية:

- ARMSTRONG, THOMAS. Multiple intelligences in the classroom, (1994). http://www.ascd.org/readingroom/books/armstrong 94.html.

- DOME,R.DEMING,S& LOVELNCE,M. Twosides of the sane coin ar different strokes for different Folaks, Acadimic search premier,38(3), (2004). 481-489

- GARDENER ,H. Multiple Intelligence partnerin school improvement Educational Leadership ,N.55,ed.

- GARDNER ,HWARD.(198(1999).3). the Discl plimed Mimd ,Newyork simon & Schuster..

- LATH M. Academic achievement of scool student in erlaction to multiple intelligencmence p.E. post graduate center for education intcrn ational multisciplimare egurnal IssN. (2012). 2277-4262.

- Linda Campbell & Bruce Compbell. Multiple Intelligences: Theory in Practice. New York, Basic Books. (1995).

- LOORI, A. Multiple Intelligences: A Comparative Study between the Preferences of Males and Females Social Behavior and Personality: an international journal, 33 (1), (2005).77-88.

- SUSAN, M; & ROSE, D. Multiple intelligences & Reading Achievement an Examination of the teele in venture of multiple intelligences, the journal of experimental education. 72 (3). (2004). Pp. 80-91.

Published

2019-02-26

How to Cite

Zahlok, M. . . . . . . . . . ., Adam, bsmaa, & Saleh, W. (2019). Patterns of multiple intelligences and their relationship to achievement in mentally gifted students A study of students of excellence in Damascus. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 41(1). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/8412

Most read articles by the same author(s)