الدور التوصيلي للمسرح وإشكالية التأصيل

المؤلفون

  • حورية محمد حمو

الملخص

 

يختلف الفن المسرحي عن باقي الفنون الأدبية بسمتين اثنتين:

أولاهما: الفعل؛ فالفن المسرحي لا يروي قصة بل يجسد حدثاً، والنص المسرحي هو جزء من كل، بينما يشكل العرض جوهر الظاهرة المسرحية.

والسمة الثانية: تتصل بما يسمى بجماعية الدراما عرضاً وتلقياً، ولعل هذه الظاهرة الجماعية يكاد ينفرد بها الفن المسرحي عن باقي الفنون، فهو لا يخاطب الفرد بل يخاطب الجماعة ولا يتفاعل مع الفرد بل مع الجماعة.

لذا فقد تمّ الحديث في هذا البحث عن الدور التوصيلي للمسرح، وإشكالية التأصيل؛ إذ ثبت أن المسرح العربي لا يمكن أن يحقق تواصلاً حقيقياً بينه وبين المتلقي إلاّ إذا انطلق من واقع الجماهير العربية، وعبّر عن قضاياها فالجفوة بين المسرح العربي والجمهور تعود في أهم أسبابها إلى افتقاد هذا العنصر.

وقد تمّ التركيز على النواحي التأصيلية التي ظهرت في الساحة المسرحية العربية؛ في سورية ومصر فسُلطت الأضواء على أصواتٍ نادت بضرورة تأصيل المسرح العربي، ومحاولة إبراز هويته المفقودة، وتثبيت جذوره في التربة العربية، عن طريق الدعوات الملّحة إلى ضرورة الالتفات إلى الواقع العربي والانغماس فيه ومحاولة استلهام التراث العربي واستحضاره على ألاّ يكون ذلك بمعزلٍ عن التأثر بالمسرح العالمي والاستفادة منه، لأن الحضارة إرث إنساني يأخذ بعضه من بعض ويتأثر بعضه ببعض، لهذا ومن أجل البحث عن مسرحٍ يعي دوره في مجتمعه، ويحقق التواصل مع المشاهد العربي في كل زمانٍ ومكان كانت محاولات التأصيل.

وقد نمّت هذه المحاولات عن وعي بواقع المسرح العربي ودرايةً به، وبما فرضته الظروف، ولم تثن المفارقات القائمين عليها، وكل ما هنالك أنهم آمنوا إيماناً عميقاً بدور المسرح التوصيلي وهدفه.

The dramatic art differs from the other literary arts in two features:

First, Action, for the dramatic art does not narrate a story, but rather embodies an event.

The text is part of a whole, whereas performance is the essence of the dramatic phenomenon.

The second feature is related to what is called the collectiveness of drama in terms of performance and reception. Perhaps this collective phenomenon is restricted to dramatic art to the exclusion of other arts. It does not address the individual, it addresses the group,    and it does not interact with the individual but with the group.

Therefore, this research talks about the communicative role of the theatre and the ambiguity of the origination; for it has been established that the theatre cannot fulfill a real communication between it and the recipient unless it sets out from the Arab public, expressing their causes, so the estrangement between the Arab theatre and public is due in its most important reasons to the shortage of this element.

Concentration has been made on the origination aspects which have appeared in the Arab theatrical field: in Syria & Egypt, throwing lights on voices that called for the necessity of the origination of the Arab Theatre, trying to bring forward its lost identity, and fixing its roots deeply in the Arab soil, through pressing calls for the necessity of turning to the Arab reality and immersing into it, trying to get inspiration from the Arab heritage and to be guided by it.

However, this should not be excluded from being impressed by the international theatre and availing from it because civilization is a human heritage, some part of it takes something from the other part, each part being impressed by the other and affecting other parts as well. Therefore, for the sake of looking for a theatre that is aware of its role in its society, fulfilling communication with the Arab spectator in every place and time,    have been the attempts of origination.

These trials have grown from the consciousness and knowledge of the Arab theatre reality and what circumstances have imposed, and the dissimilarities have not dissuaded those in charge of them, and there is to it is that they have deeply believed in the role and objective of the communicative theatre.

التنزيلات

منشور

2019-02-10

كيفية الاقتباس

حمو ح. م. (2019). الدور التوصيلي للمسرح وإشكالية التأصيل. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية- سلسلة الآداب والعلوم الانسانية, 26(2). استرجع في من https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/7999