في نظرية المعرفة عند الغزالي مفهوم الحب وتقعيد المعرفة الصوفية

Authors

  • وفيق سليطين

Abstract

ينطلق هذا البحث من التراث النظري الإغريقي، فيعرض لكلام " أفلاطون " على الحب في ( المأدبة)، ويبسط مناقشته لمفهوم " إيروس " Eros  ، ومن ثم يتناول مفهوم الحبّ المسيحي ( Agapé ) القائم على إقرار التبادل والمشاركة، اعتماداً على مبدأ " التجسّد الإلهي "، ويقدّم، من بعد، صوراً للربط بين المحبة والمعرفة عند صوفية الإسلام، ليشكّل مما سبق مدخلاً لمناقشة مفهوم الحب عند الغزالي، الذي يُلاقي بين المفهومين السابقين في صيغة عليا ينتفي معها وجود التقابل على الحقيقة . ومن هنا ينتهي الغزالي إلى استيعاب المعرفة داخل فعل الحب في شموليته الإلهية. وعلى هذا الأساس يجري بحث مركزية الحب لديه في التسويغ النظري وبناء المعرفة الصوفية، لينتهي إلى إدارة تأسيس الغزالي هذا في أفق التأويل والمساءلة النقدية .

 

This Research starts out from the Greek Theoretical Heritage exhibiting the words of Plato in love in the " Banquet " , and simplifies his discussion to the concept of ( Eros ) and then deals with the concept of Christian love ( Agapé ) based on the admittance of mutuality and participation, depending on the principle of the " Divine Incarnation ", and presents, afterwards, portraits to connect between love and knowledge at the Sufism of Islam, to form of the aforementioned an introduction for the discussion of the love concept at Al-Ghazali, which crosses with previous two concepts in a supreme formula with which negates the existence of contrast in reality. Hence Al-Ghazali concludes to the knowledge assimilation within the act of love in its divine comprehension. On this basis, the centricity of love is discussed over the theoretical justification and in the structure of the Sufism knowledge, to end at the administration of the foundation of Al-Ghazali in the horizon of exegesis and critical queries.

 

Downloads

Published

2018-12-16

How to Cite

سليطين و. (2018). في نظرية المعرفة عند الغزالي مفهوم الحب وتقعيد المعرفة الصوفية. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 32(2). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/5459