حلول عددية لمنظومات من المعادلات التفاضلية الجبرية المتأخرة المحايدة

سليمان محمود, محمد علي, بشار جديد

Abstract


This paper studies the numerical stability of spline collocation technique for finding the numerical solutions of neutral delay algebraic differential equations (DDEs). The conditions necessary to ensure the widest areas of p-stability of the proposed numerical technique are determined when they are applied to a test problem.

The numerical study of convergence shows that the numerical technique proposed when applied to the test of these equations was consistent and convergent from the order ninth.

The effectiveness of the proposed spline technique was verified by solving four standard problems in both linear and nonlinear cases. The results of numerical comparisons with some other methods indicate the superiority of our results and the most accurate ones.

 

نقدم في هذا العمل دراسة استقرار تقنية تجميع شرائحية لإيجاد الحل العددي لمنظومات من المعادلات التفاضلية الجبرية المتأخرة. وقد تم تحديد شروط لضمان أوسع مساحات من الاستقرارp-  للتقنية العددية عندما تم تطبيقها على نموذج اختبار.

تبين الدراسة العددية للتقارب أن التقنية العددية المقترحة عندما تم تطبيقها على مسألة اختبار من نمط هذه المعادلات كانت متسقة ومتقاربة من الرتبة التاسعة. تم إثبات فعالية التقنية الشرائحية المقترحة بحل أربع مسائل معيارية في الحالتين الخطية وغير الخطية، و نَتائِج المقارنات العددية مع بعض الطرائق الأخرى تشير إلى أفضلية النتائج التي توصلنا إليها من حيث الدقة العددية.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

هيئة التحرير , أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة