دراسة مستوى الاتجاه النفسي نحو التربية الرياضية لدى طالبات المرحلة الثانوية في مدينة اللاذقية
Abstract
تعد معرفة الاتجاه النفسي نحو التربية الرياضية الخطوة الأولى للتنبؤ بمدى اتساع المشاركة المستقبلية وبالتالي ظهور مواهب رياضية يمكن الاعتماد عليها في تحقيق الانجازات العالية.
تكمن أهمية البحث في كونه دراسة تبحث في معرفة مستوى الاتجاه النفسي نحو التربية الرياضية لفئة مهمة في مجتمع اللاذقية هي فئة طالبات المدارس الثانوية وقد توصل الباحثان إلى عدة نتائج من أهمها أن ثلثي تلك الطالبات لديهن اتجاه إيجابي للمشاركة, ولا يوجد اتجاه سلبي نحو هذه المشاركة, وأن هناك تشابهاً في هذا الاتجاه بين بيئة اللاذقية وبيئة دولة قطر في الاتجاه الإيجابي وقد وضع الباحثان عدة توصيات أهمها: الاهتمام بدرس التربية الرياضية وضرورة تحديده وفق النظريات الجديدة للتربية الرياضية وزيادة اتساع النشاط اللاصفي ووضع أطر جديدة لاختيار المواهب والعناية بها ومتابعة تطورها وصولاً إلى المستويات العليا كما ويجب توفير كل المتفرقات المطلوبة لرعاية هذه الفئة على مدى تطورها من الرياضة المدرسية حتى المستويات العليا... كما أوصى الباحثان بتعميم نتائج البحث على الجهات المستفيدة منه.
The goal of this research is an attempt to identify the level of psychological attitude towards sport in female students at high schools in Lattakia. The research problem is that we do not know that level and the scarcity of such research. The researchers have summarized the results as follows: two thirds of female students have positive attitudes towards sport and no negative attitudes have been reported. And there is some kind of similarity concerning positive attitudes towards sport between the environment of Qatar and that of Lattakia. The recommendation are summarized as follows:
- Using positive psychological attitudes towards sport .
- Taking care of the different aspects of sport lessons such as diversity of the lesson, providing the requirements, suggesting new ideas, finding the talents by using different methods.
- holding sports competitions as a way of activating the positive psychological approach towards participation in sports.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Health Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.