الاعتقاد الشخصي بعالم منصف والمعاملة المنصفة للأم وعلاقتهما بالنجاح المدرسي"في مدينة اللاذقية"

Authors

  • ريم كحيلة

Abstract

This research aims to trace the most important studies in the last two decades of the twentieth century. Those studies dealt with the cognitive effects of the family's just world experience to revel the effect of the personal justice and experience on the adolescents' school success. The research sample covers 493 adolescent: 439 adolescent in the intact families and 54 adolescent with single mothers. Questionnaire that was used as a research tool, consisted of (49) item that are divided into three fields: (1) the Personal Belief in a just world (2), the experiences of mothers' justice (3) school success. The research main conclusion is that the personal belief in the just world and the mothers justice are both very important indicators in school success i.e. the adolescent aim to learning, school performance and grades). the more they belief that the world is fair with them personally, the more they tended to learn specially those in intact families compared with their peers in families with single mothers. In addition to, the more mother's treatment of children was fair, the more oriented their aims school towards learning and performance and promote the concept of school positive and avoid school failure, especially females were less likely to avoid school work, and more reflective the concept of school-positive than male and thus received school grades higher. يهدف البحث الحالي إلى تتبع أهم الدراسات في العقدين الأخيرين من القرن العشرين التي تناولت الآثار المعرفية لتجربة العالم المنصف في ميدان الأسرة للكشف عن طبيعة العلاقة بين الإنصاف الشخصي والخبرات الشخصية بالنجاح المدرسي وفق تركيب الأسر (نشء مع أمهات من أسر سليمة، نشء مع أمهات وحيدات) حيث تألفت عينة البحث من 493 ناشئاً (439 في الأسر السليمة و54 في الأسر وحيدة الوالد). استخدِمت الاستبانة كأداة بحث، وقد تألفت من (49) بنداً موزّعة على 3 مجالات، أولاً: الاعتقاد الشخصي بالعالم المنصف، ثانياً: خبرات الإنصاف الأمومَّيَّ، ثالثاً: النَّجاح المدرسي. وقد خلصت الدراسة إلى عدة نتائج، أهمّها: برهن كل من الاعتقاد الشخصي بعالم منصف والمعاملة المنصفة للأم كمؤشرين هامين للنجاح المدرسي (الهدف نحو التعلم والأداء والدرجات المدرسية)، كلما اعتقد النشء بعالم منصف لهم شخصياً، كلما اتجه هدف النشء في المدرسة إلى التعلم ولاسيما هؤلاء في الأسر السليمة بالمقارنة مع نظرائهم في أسر مع أمهات وحيدات. وكلما كانت معاملة الأمهات للأبناء منصفة، كلما اتجه هدفهم الدراسي نحو التعلم والأداء وتعزيز مفهوم ذاتٍ مدرسيةٍ إيجابيةٍ وتجنب الفشل الدراسي، وقد كانت الإناث أقل ميلاً لتجنب العمل الدراسي، وأكثر تعبيراً عن مفهوم ذاتٍ مدرسيةٍ إيجابيةٍ من الذكور وبالتالي حصلن على درجاتِ مدرسيةٍ أعلى.

Downloads

Published

2016-08-17

How to Cite

كحيلة ر. (2016). الاعتقاد الشخصي بعالم منصف والمعاملة المنصفة للأم وعلاقتهما بالنجاح المدرسي"في مدينة اللاذقية". Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 37(4). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/1798

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>