مستوى تمكن تلاميذ الصف السادس الأساسي من مهارات القراءة الناقدة دراسة ميدانية في مدارس محافظة اللاذقية

سام عمار, داليا أسعد

Abstract


This paper  aims to determine the level of six grade students in critical reading skills. Thus, it shows the differences in their performance in the test of critical reading skills in respect to gender variable. To achieve this goal, the researcher designed a list of critical reading skills. Five of these skills included (17) behavioural indicators. With all these ideas in  mind, the researcher applied  a  test to measure the degree of mastering these skills among students.  The researcher adapted  qualitative methodology. The study sample was (130) six grade male and female students in Lattakia province. The researcher concluded the following points:

1. Students showed  incompetency in their use of critical reading skills as their average level was 45.78 with each skill measured by itself.

2. There were no statistical differences among students' scores in the test of critical reading skills that could be attributed to gender variable.

هدفَ البحث إلى تحديد مستوى تمكن تلاميذ الصف السادس الأساسي من مهارات القراءة الناقدة، والكشف عن الفروق لديهم في اختبار مهارات القراءة الناقدة وفقاً لمتغير الجنس. ولتحقيق هذا الهدف أعدت الباحثة قائمة بمهارات القراءة الناقدة تضمنت(5) مهارات موزعة على (17) مؤشراً سلوكياً. وفي ضوئها أعدت اختباراً يقيس مستوى تمكن التلاميذ من هذه المهارات. وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، وتكوَّنت العينة من(130) تلميذاً وتلميذة من تلاميذ الصف السادس الأساسي في محافظة اللاذقية، اختيروا بالطريقة العشوائية العنقودية، وطُبِّقَ عليهم اختبار مهارات القراءة الناقدة وهو من إِعداد الباحثة بعد التحقق من صدقه وثباته.

وقد أشارت النتائج إلى ما يأتي:

1-                  ضعف مستوى تمكن التلاميذ من مهارات القراءة الناقدة في المستوى العام للمهارات الذي بلغ (45.78)، و في مستوى كل مهارة على حدة.

2-                  ليس هناك من فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة البحث في اختبار مهارات القراءة الناقدة يعزى إلى متغير الجنس.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


رئيس التحرير: الأستاذ الدكتور هاني محمود شعبان

Editorial Board أمين التحرير: د.أمير درويش تفيحة