دراسة اقتصادّيـــة تحليليّـــة لتسويـق التّفـاح فـي محافظــة طــرطــوس.
Abstract
يهدف البحث إلى إعطاء فكرة شاملة عن واقع تسويق التفاح في سورية بشكل عام، وفي محافظة طرطوس بشكل خاص، وقد تم تنظيم 507 استمارة بحثية، منها (350) استمارة، وزعت على مزارعي التفاح في محافظة طرطوس، وبشكل عشوائي، و (92)استمارة وزعت على المستهلكين، و(65)استمارة وزعت على كلٍّ من التاجر، والمصدّر في أسواق الجملة الرئيسية في كل منطقة من مناطق المحافظة. أظهرت نتائج البحث أنّ المشاكل والصعوبات التي يعاني منها تسويق التفاح تعود إلى ضعف في أداء العمليات التسويقية لدى المزارعين بشكل عام، إذ تُعدّ عملية التدريج، واختيار نوع العبوة من حيث السعة بما يتوافق مع رغبة المستهلك من أهم العمليات التسويقية، إضافة إلى مراعاة متطلبات السوق من حيث النوعية والكمية عند تحديد موعد التسويق. كما بينت نتائج البحث ارتفاع قيمة الهامش التسويقي، وانخفاض الكفاءة التسويقية للتفاح، وكذلك بينت هذه النتائج أهم الأسباب المؤدية إلى ذلك، وخرجت بأهم التوصيات التي تسهم في تحسين أداء الوظائف التسويقية، ومن ثم تحسين الكفاءة التسويقية والهامش التسويقي. The search aims to give a total idea about the resent situation of apples marketing in Syria generally, and Tartous Province, specially. 750 research forms have been organized. Randomly(350) forms have been distributed to apples farmers in Tartous, and(92) consumers, (65) ones to each trader and exporter in the wholesale markets, in Tartous Province. According to the results of the study the farmers, weakness in the performance of the marketing operations is the reason of problems and difficulties that apples marketing suffer from it, where the Calibration and choosing the type of the cans according to the capacity and the recommendations of market in terms of quality and quantity when determining the marketing appointment. The study has also taked about rising of apple's marketing margin and lowing of apple's marketing efficiency .So the study explained the reason of apple's marketing weakness and gave recommendations to improve it .Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Biological Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.