أثر التدريب وتحفيز العاملين على زيادة رضا عملاء المنظمات الخدمية (دراسة استقصائية على المستشفيات الخاصة)
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة ذات الصلة بالدور الذي يؤديه تدريب وتحفيز العاملين, ورضا المستفيدين من الخدمة الصحية خلال الأزمة التي تمر بها البلاد وفي مرحلة إعادة الإعمار, وكذلك استطلاع الإمكانية الفعلية لتطبيق تدريب وتحفيز العاملين في المستشفيات الخاصة في كل من محافظتي دمشق واللاذقية بشكل خاص وباقي المستشفيات الخاصة في الجمهورية العربية السورية بشكل عام.
ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة واختبار فرضياتها , فقد تم تطوير استبانة خاص بجمع البيانات من عينة الدراسة التي بلغ عدد أفرادها (600) مقدم للخدمة و (300) مستفيد من الخدمة, موزعين على (10) مستشفيات في دمشق و (5) مستشفيات في اللاذقية, بالإضافة إلى العيادات الخاصة, وقد بلغ عدد الاستبانات الخاضعة للتحليل (564) استبانة, شكلت ما نسبته (94%) من إجمالي مقدمي الخدمة, و(271) استبانة , شكلت ما نسبته (90.3%) من إجمالي استبانة المستفيد من الخدمة الصحية .
وباستخدام مقاييس الاختبارات الإحصائية في النظام الإحصائي (SPSS 20) توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1) إن تدريب وتحفيز العاملين يؤثر تأثيراً طردياً معنوياً بزيادة رضا المستفيدين من الخدمة الصحية بنسبة (58.4%) من وجهة نظر المستفيدين من الخدمة الصحية.
2) إن تدريب وتحفيز العاملين يؤثر تأثيراً طردياً معنوياً بزيادة رضا المستفيدين من الخدمة الصحية بنسبة (51.8%) من وجهة نظر مقدمي الخدمة الصحية.
خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات التي جرى استخلاصها في ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة
This study has aimed to explore the relationship, between the employees training and motivation and customer satisfaction , as well as explore the real possibility for the application of these on private hospitals in each of the province of Damascus and lattakia in particular and the rest of the private hospitals in the Syrian Arab Republic in general.
In order to achieve the objectives of the study and testing of her hypotheses, has been developed a special questionnaire to collect data from a sample of the study that the number of members (600), submitted by the Service and (300) beneficiaries of the service, Distributors (10) Hospitals in Damascus, and (5) hospitals in lattakia, as well as private clinics, the number of questionnaires have been subject to analysis (564) questionnaire. Representing (94%) of the total service providers, and (271) questionnaire, representing (90.3%) of the total questionnaire was the beneficiary of the health service.
Using the standards statistical tests in the statistical system (SPSS 20) study found a number of important results as follows:
1) training and motivation directly affect significantly increase user satisfaction of the health service with (58,4%) from user health service opinion .
2) training and motivation directly affect significantly increase user satisfaction of the health service with (51,8%) from provider health service opinion.
In conclusion, the study found a set of recommendations that have been drawn in the light of the findings of the study
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.