أثر التدريب وتحفيز العاملين على زيادة رضا عملاء المنظمات الخدمية (دراسة استقصائية على المستشفيات الخاصة)

Authors

  • منذر مرهج
  • خالد الهايس

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة ذات الصلة بالدور الذي يؤديه تدريب وتحفيز العاملين, ورضا المستفيدين من الخدمة الصحية خلال الأزمة التي تمر بها البلاد وفي مرحلة إعادة الإعمار, وكذلك استطلاع الإمكانية الفعلية لتطبيق تدريب وتحفيز العاملين في  المستشفيات الخاصة في كل من محافظتي دمشق واللاذقية بشكل خاص وباقي المستشفيات الخاصة في الجمهورية العربية السورية بشكل عام.

ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة واختبار فرضياتها , فقد تم تطوير استبانة خاص بجمع البيانات من عينة الدراسة التي بلغ عدد أفرادها (600) مقدم للخدمة و (300) مستفيد من الخدمة, موزعين على  (10) مستشفيات في دمشق و (5) مستشفيات في اللاذقية, بالإضافة إلى العيادات الخاصة, وقد بلغ عدد الاستبانات الخاضعة للتحليل (564) استبانة, شكلت ما نسبته (94%) من إجمالي مقدمي الخدمة, و(271) استبانة , شكلت ما نسبته (90.3%) من إجمالي استبانة المستفيد من الخدمة الصحية .

وباستخدام مقاييس الاختبارات الإحصائية في النظام الإحصائي (SPSS 20) توصلت الدراسة إلى  النتائج التالية:

1)        إن تدريب وتحفيز العاملين يؤثر تأثيراً طردياً معنوياً بزيادة رضا المستفيدين من الخدمة الصحية بنسبة (58.4%) من وجهة نظر المستفيدين من الخدمة الصحية.

2)        إن تدريب وتحفيز العاملين يؤثر تأثيراً طردياً معنوياً بزيادة رضا المستفيدين من الخدمة الصحية بنسبة (51.8%) من وجهة نظر مقدمي الخدمة الصحية.

خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات التي جرى استخلاصها في ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة

This study has aimed to explore the relationship, between the employees training and motivation and customer satisfaction , as well as explore the real possibility for the application of these on private hospitals in each of the province of Damascus and lattakia  in particular and the rest of the private hospitals in the Syrian Arab Republic in general.

In order to achieve the objectives of the study and testing of her hypotheses, has been developed a special questionnaire to collect data from a sample of the study that the number of members (600), submitted by the Service and (300) beneficiaries of the service, Distributors (10) Hospitals in Damascus, and (5) hospitals in lattakia, as well as private clinics, the number of questionnaires have been subject to analysis (564) questionnaire. Representing (94%) of the total service providers, and (271) questionnaire, representing (90.3%) of the total questionnaire was the beneficiary of the health service.

Using the standards statistical tests in the statistical system (SPSS 20) study found a number of important results as follows:

1) training and motivation directly affect significantly increase user satisfaction of the health service with (58,4%) from user health service opinion .

2) training and motivation directly affect significantly increase user satisfaction of the health service with (51,8%) from provider health service opinion.

In conclusion, the study found a set of recommendations that have been drawn in the light of the findings of the study

Downloads

Published

2018-11-12

How to Cite

مرهج م., & الهايس خ. (2018). أثر التدريب وتحفيز العاملين على زيادة رضا عملاء المنظمات الخدمية (دراسة استقصائية على المستشفيات الخاصة). Tishreen University Journal- Economic and Legal Sciences Series, 40(3). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/4622

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>