دور نظم المعلومات التسويقية في دعم وترشيد قرارات الترويج دراسة ميدانية على قطاع الصناعات الهندسية في مدينة حلب
Abstract
تتناول هذه الدراسة، تقويم دور نظام المعلومات التسويقية في دعم وترشيد قرارات المزيج الترويجي في قطاع الصناعات الهندسية في مدينة حلب، بغية تحسين كفاءة نظام المعلومات التسويقية في تزويد صانعي القرار بمعلومات تعبر عن كل متغيرات البيئة الخارجية بغية صنع قرارات ترويجية فعالة، كون الترويج يمتلك التأثير المباشر الأكبر على المبيعات. ولذلك اشتملت الدراسة على تحديد أنواع القرارات المتعلقة بتحديد المزيج الترويجي الأمثل لمنتجات المنظمة وبيان دور نظام المعلومات التسويقية في دعم قرارات الترويج.إضافة إلى ذلك تمّ إجراء دراسة ميدانية عن طريق تصميم قائمة استقصاء وزعت على شركات الصناعات الهندسية في مدينة حلب، كما خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات التي من شأنها رفع مستوى أداء نظام المعلومات التسويقية في تزويد صانعي القرار بمعلومات كاملة ودقيقة تدعم اختيارهم للبديل الأمثل.
This study investigates assessment of role of the marketing information system in the supporting and rationalization of the promotion mix decisions, for improving efficaciousness of the Marketing Information Systems in providing marketing decisions makers by information about all of variables of outside environment for making effective promotion decisions, because this element of the marketing mix has the most direct influence on sales. Thus, the study consists of the following:
- § Defining the kinds of quintessential promotional mix decisions for organization products.
- § Explaining role of the marketing information systems in supporting of promotional mix decisions.
- § Afield study by designing a questionnaire which is distributed to companies of engineering industries in Aleppo.
- § Summary of results and recommendations aiming at increasing the level of performance marketing information system in providing marketing decisions makers by information about all of variables of outside environment for making effective promotion decisions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.