دراسة تحليلية لواقع وتطور مدارس التعليم الثانوي بمحافظة اللاذقية في ضوء المعايير التربوية للخريطة المدرسية

Authors

  • محمود طيوب
  • رمضان درويش
  • محمود حسن حسين

Abstract

يهدف البحث إلى دراسة الواقع الفعلي لمدارس التعليم الثانوي في محافظة اللاذقية, ودراسة تطورها عبر الزمن بغرض تحديد الاحتياجات الفعلية والمستقبلية من المدارس, لاستيعاب الأعداد المتزايدة من الطلاب, معتمداً في ذلك على المعايير الوطنية المعتمدة في الخريطة المدرسية السورية, ولتحقيق ذلك تمّ الاعتماد على البيانات الإحصائية لمرحلة التعليم الثانوي (أعداد المدارس, أعداد الشعب, أعداد الطلاب, أعداد المدرّسين), خلال الفترة 2006-2011, وتحليلها باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة.

وبعد الدراسة والتحليل تمّ التوصل إلى النتائج الآتية:

1- تتزايد أعداد المدارس والشعب والطلاب والمدرّسين في مرحلة التعليم الثانوي بشكل مضطرد بالنسبة إلى الزمن.

2- يتصف الواقع الفعلي لمرحلة التعليم الثانوي بكفاية أعداد المدارس والشعب والمدرّسين , فهي تنخفض عن الحد الأدنى للمعايير التربوية المحددة في الخريطة المدرسية السورية , كما أن المحافظة ليست بحاجة إلى إنشاء مدارس ثانوية جديدة حتى العام 2025, إذا أخذنا بعين الاعتبار توزيع الأعداد المتزايدة من الطلاب خلال الفترة 2012-2025 على المدارس الموجودة فعلاً وبشكل تتحقق فيه المعايير التربوية للخريطة المدرسية بالمتوسط.

3- إن التجربة التي قامت بها وزارة التربية في محافظة اللاذقية (إنشاء مجمعات مدارس التعليم الثانوي في المحافظة والأرياف) وبشكل تراعي فيه التوزع الجغرافي والسكني للمناطق التعليمية في المحافظة, وسهولة وصول الطلاب إلى المدرسة أدت إلى إيجاد حلول كبيرة لمشكلة الازدحام في المدارس الثانوية.

The research aims at  studying  actual fact of secondary schools in the province of Latakia, and  its evolution over time in order to identify the actual needs and future of the schools, to accommodate the growing numbers of students, relying on national standards adopted in the Syrian school map. To  achieve this, the relying was on statistical data of secondary education (the number of schools, the number of people, the number of students, number of teachers), during the period 2006-2011, and analyzing them using appropriate statistical techniques.

After studying  and analyzing, the research comes up  with the  following results:

1– Increase in the number of schools and people, students and teachers in secondary education steadily as regards time.

2- The actual reality of  secondary educations stage is characterized by  adequacy of the number of schools as well as  people and teachers, as they fall below the minimum standards of education set out in the Syrian School Map, and the province does not need to create  new secondary schools until the year 2025  if we take into account the distribution of the growing numbers of students during the period 2012-2025 to schools that already exist in a way that  achieve the educational standards of the average school map.

3- The experiment which was conducted by the Ministry of Education in the province of Latakia (building up  pools of secondary schools in the province and rural areas) in a way that takes  into account the geographical distribution and the residential areas of education in the province, and ease of student access to school has lead to find significant  solutions for  the problem of overcrowding in secondary schools.

Downloads

Published

2019-02-04

How to Cite

1.
طيوب م, درويش ر, حسين مح. دراسة تحليلية لواقع وتطور مدارس التعليم الثانوي بمحافظة اللاذقية في ضوء المعايير التربوية للخريطة المدرسية. Tuj-econ [Internet]. 2019Feb.4 [cited 2024Nov.25];34(4). Available from: https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/econlaw/article/view/7837

Most read articles by the same author(s)