نمذجة رقمية ثلاثية البعد لتحليل ظاهرة الغاطس الديناميكي للسفن المبحرة عبر الأقنية
Abstract
تعتبر دراسة ظاهرة الغاطس الديناميكي في السفن من الموضوعات المهمة في علم هيدروديناميك السفن نظراً لارتباطها بأمن الملاحة البحرية والنهرية خاصةً في الوقت الحالي بعد الازدياد السريع في حجم السفن وسرعات تشغيلها. ويستخدم لتحقيق ذلك العديد من الطرائق التي تتفاوت في دقتها وسهولة امكانياتها. يهدف هذا البحث إلى إعداد نموذج رقمي ثلاثي البعد وذلك لتحليل ظاهرة الغاطس الديناميكي للسفينة في الأقنية من خلال التقنيات الرقمية، باستخدام البيئات البرمجية المتقدمة لاستخراج حقول السرعة وحقول الضغط للجريان الحاصل حول بدن السفينة والتي تؤثر بشكل مباشر على هذه الظاهرة. لإعداد النموذج ثلاثي البعد وتمثيل الظاهرة ودراسة الجريان اللزج، تمت المحاكاة بالاستعانة ببرامج رقمية متقدمة مثل Gambit وAnsys Fluent. تم حساب الغاطس الديناميكي للسفينة ودراسة تأثير السرعة للسفينة ومعامل انسداد القناة على هذه الظاهرة. تم التأكد من فاعلية البرامج الرقمية في تمثيل هذه الظاهرة، ومقارنة نتائجنا مع طرق أخرى حسابية وتجريبية لحساب الغاطس الديناميكي للسفينة في الأقنية. The study of the phenomenon of ship squat in vessels can be considered as one of the most important topics in ships hydrodynamic science, because it is related to the marine secure, especially now after the rapid increase in size of vessels and operation speeds. In literatures there are methods that are used to predict ship squat. This research aims to develop a 3D Numerical Modeling to analyze the phenomenon of ship squat of the ship in Canals using computational numerical method and proper software, to extract the velocity and pressure fields of the flow around ship hull. The last one affect directly this phenomenon. To build a 3D model and to represent ship squat for viscous flow, simulation has been developed using Gambit and Ansys Fluent programs. ship squat has been integrating the motion of water level drop. The effect of vessel speed and blockage factor Cb have been taken into account. Results confirm the efficiency of the CFD for simulating ship squat. The comparison with other experimental and computational methods show good accuracy.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.