إنشاء موديل رياضي لتحديد أكاسيد النتروجين المنبعثة من نواتج الاحتراق في محركات الاحتراق الداخلي
Abstract
تركز البحث على استنتاج نموذج رياضي لتحديد نسبة أكاسيد النتروجين المنبعثة عن محركات الاحتراق الداخلي استناداً إلى معادلات التفاعل الكيميائية المباشرة والعكسية للوقود التقليدي مع استخدام للعديد من معاملات التصحيح، بالإضافة إلى إمكانية تطوير هذا النموذج. اعتمد البحث على معرفة تغيرات تراكيز أكاسيد النتروجين الناتجة عن احتراق الوقود في محركات الاحتراق الداخلي التي تعمل على المازوت والبنزين، خلال زمن العمل، ومن ثم تحويل هذه العلاقة لحساب نسبة التراكيز وفقاً لزاوية دوران عمود المرفق في المحرك. تم خلال البحث استنتاج العلاقة بين تراكيز أكاسيد الآزوت الموجودة في الملوثات الغازية وزاوية دوران عمود المرفق، أي: ، من خلال إجراء تحليل رياضي للمعطيات عند نظام عمل محدد للمحرك، واستناداً لذلك تمّ بناء العلاقة بين درجة الحرارة وزاوية الدوران. . تمّ مقارنة النتائج النظرية للموديل مع النتائج المعملية (المخبرية) الخاصة. من أجل اختبار صلاحية ووثوقيه الموديل الرياضي تمت المقارنة مع المخطط الدليلي الفعلي لمحرك ديزل عند زوايا دوران مختلفة لعمود المرفق. كانت القيم الناتجة عن النموذج الرياضي متقاربة مع قيم النتائج المخبرية، حيث لم تتجاوز نسبة الاختلاف بين القيم المخبرية وقيم النموذج الرياضي عن . The research focused on the conclusion of a mathematical model to determine the proportion of nitrogen oxides emitted from the internal combustion engine based on the equations of chemical interaction of direct and reverse the conventional fuel with the use of many of the correction coefficients, as well as the possibility of developing this model. Search to find out the concentration of nitrogen oxides NO changes resulting from the combustion of fuel in internal combustion engines that run on diesel fuel and gasoline adopted, during work time, and then transform this relationship to calculate the ratio of the concentrations according to the angle of rotation of the engine crankshaft. During the search it was concluded the relationship between the concentration of nitrogen oxides in the gaseous pollutants and the angle of rotation of crankshaft, through a mathematical analysis of the data at the specific work of the engine system, and it is based on the construction of the relationship between temperature and angle of rotation, . In order to test the validity and reliability of the model athlete it was compared with the actual hand-made diesel engine planned at different angles of rotation of the shaft attachment. The resulting model sports convergent values with the values of laboratory results, which did not exceed the difference between the laboratory values and the values of the mathematical model for .Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.