دعم اتخاذ القرار المتعلق بصيانة سطح الرصف من المجبول البيتوميني بالاعتماد على منهجية التفضيل بين المشاريع حسب أولويتها بالتكامل مع نظم المعلومات الجغرافية
Abstract
تنبع أهمية هذا البحث من خلال انشاء نظام متكامل لدعم اتخاذ القرار المتعلق بصيانة سطوح رصف الطرق البيومينيةفي اللاذقية ضمن بيئة نظم المعلومات الجغرافية, بما يؤدي لرفع سوية الأداء للوصول إلى شروط أفضل من الراحة والأمان لمستخدمي الطرق. لقد تم في بحث سابق رفع واقع الطرق المدروسة وملء استمارات مسح حالة سطح الرصف من المجبول البيتوميني وفق طريقة معهد الاسفلت Asphalt Institute Method, والتي تم من خلالها الحصول على قيمة تصنيف حالة سطح الرصف للقطاعات الطرقية المدروسة ونوع الصيانة اللازمة لكل قطاع وربطها بالخرائط الرقمية التي تم انجازها بحيث ظهر كل قطاع بلون يعكس حالته الفنية حسب الغاية من الخريطة. واستكمالا للبحث السابق تم في بحثنا هذا الاعتماد على منهجية التفضيل بين المشاريع حسب أولويتها Project Priority Methodology, لاستعراض مختلف البدائل والحلول اللازمة لدعم اتخاذ القرار حول أي القطاعات التي تم تقييم حالة سطح الرصف البيتوميني الخاصة لها مسبقاً تلزم صيانتها أولاً. لقد تم استخدام خمس فئات للتفضيل بين القطاعات الطرقية ينتج عن كل منها قيمة مثقلة ثم تم وضع قيمة مثقلة كلية للفئات مجتمعة, وربط ذلك بمجموعة من الخرائط الرقمية التي تم إنجازها لهذا الغرض والتي ضمنت الوصول السريع والمباشر لمختلف الحلول والبدائل واختيار الأنسب منها, مؤكدين بنتيجة البحث على أن العملية التقليدية في إصلاح الطرق والتي تبدأ بالطرق الأسوأ ليست بالضرورة هي الأنسب وأنه لابد من الانتقال إلى تبني نظم إدارة صيانة الرصف الحديثة. The importance of this research lies in establishing an integrated system to support decision making of bituminous road surface maintenance in Lattakia within the environment of Geographic Information Systems, which leads to improve the level of performance and reach better conditions of road safety and comfort. In a former research, the bituminous surface condition data was conducted and filled in the Asphalt Institute Form by which we obtained an overall condition rating that led in turn to the type of maintenance of each studied segment and link them to the digitized maps where every segment appeared in a color reflecting its condition according to the purpose of the map. In this research we depended on the " Project Priority Methodology " to view and query different alternatives to support decision making of which road segments should be maintained first by using five categories each one gives us a weighing value, then we collected the total weighed value for the five categories together, and link that to digitized maps that guaranteed fast and direct reach to various solutions to choose the best, insuring as a result that the traditional way in maintenance which begins with the worst segment is not always the best, and that its time to move towards new pavement maintenance management systems.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.