استخدام غبار الرخام كفيلر في تصميم الخلطات الاسفلتية
Abstract
The purpose of this research is to study the use of Marble dust as a filler in asphalt concrete In Bituminous Wearing Course, in addition to reduce the harmful waste materials.
Asphalt mixtures was done by using marble dust at (5, 6, 7, 8)% by weight of total aggregate using the Marshall method. The changes in the properties of the asphalt mixtures are investigated, then compared with the asphalt mixtures designed using the traditional filler (Lime Stone Powder, Portland Cement) at the same rates as before.
The main outcome of this research is the possibility of using Marble Dust as filler in asphalt mixtures at optimum Marble dust content is 6%, which obtained the highest stability and values of flow and air voids are good and within the limits of the international standards ASTM.
يهدف هذا البحث إلى دراسة إمكانية استخدام غبار الرخام كفيلر في تصميم الخلطات الاسفلتية بحيث يكون مطابقاً للمواصفات المطلوبة لطبقة التغطية السطحية (الاهتراء) للطرق، بالإضافة إلى تنظيف البيئة من هذه الملوثات ذات السمية المعروفة.
تم في هذه الدراسة توصيف كلاً من الاسفلت والحصويات والفيلر وتحديد النسبة المثالية للإسفلت لتصميم الخلطات الاسفلتية باستخدام طريقة مارشال، ثم تم تصميم الخلطات الاسفلتية عند محتوى الاسفلت الأمثل باستخدام غبار الرخام بنسب (5، 6، 7، 8)% من وزن الحصويات الكلي ومن ثم تمت دراسة التغيرات الحاصلة على خصائص الخلطات الاسفلتية ومقارنتها مع الخلطات الاسفلتية المصممة باستخدام الفيلر التقليدي (مسحوق الحجر الكلسي) و الاسمنت البورتلاندي وذلك عند نفس النسب السابقة.
تشير نتائج هذه الدراسة إلى إمكانية استخدام غبار الرخام كفيلر في تصميم الخلطات الاسفلتية عند نسبة مثالية 6% من الوزن الكلي للحصويات والتي تم الحصول عندها على أعلى ثبات وقيم انسياب وفراغات هوائية جیدة وضمن حدود المواصفات العالمية ASTM. وبناءً على ذلك فإنه يمكن استخدام غبار الرخام كفيلر في تصميم الخلطات الاسفلتية من الناحية الفنية، بالإضافة إلى الفوائد البيئية والاقتصادية المتوقعة من هذا الاستخدام.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.