دور الاشتقاق والتركيب في البلاغة الإعلانية
Abstract
Le texte publicitaire vise à communiquer avec un grand nombre de gens qui, peut-être, n'en ont aucune envie. Le contact doit être établi en un minimum de mots, afin que le lecteur puisse comprendre le message avec un minimum d'efforts. La publicité requiert une langue en accord avec ses objectifs argumentatifs: valoriser les produits présentés et persuader le public des avantages liés à leur acquisition. La publicité recourt à un langage de séduction pour inciter le public à acquérir ses produits. Elle met également en jeu une communication rapide sur un support réduit, elle est forcée de privilégier les formations langagières synthétiques, de solliciter les ressources de l'hyperbole. La publicité est encore un lieu de création et de circulation linguistiques. Elle est au quotidien, le lieu de multiples échanges et par là des évolutions. Des termes y sont créés, des noms de marques y apparaissent. On y voit de plus en plus de nouveaux mots, des mots valises et des mots composés, qui traduisent une nouvelle tendance de la langue française et par la suite de nouvelles façons de l'enseignement de cette langue. يهدف النص الإعلاني للوصول إلى أكبر عدد من الناس قد لا تكون لديهم الرغبة أساسا في الإعلان. كي يستطيع المتلقي أن يفهم الرسالة الإعلانية بأقل جهد ممكن يجب أن يتم التواصل باستخدام عدد قليل جدا من الكلمات. فالإعلان يتطلب لغة تتوافق مع أهدافه الاقناعية أي إعطاء قيمة ايجابية للسلعة المعلن عنها وإقناع المتلقي بالمزايا المرتبطة باقتنائها. يلجأ الإعلان إلى لغة الإغراء ليحث المستهلك على شراء السلعة. لتحقيق هذا الهدف يعتمد الإعلان وسيلة التواصل السريع القائم على مساحة محدودة في وسائل الإعلام لذلك نجده مرغما على استخدام الأساليب اللغوية المقتضبة والغوص في منابع المبالغة والتهويل. إضافة لذلك يشكل النص الإعلاني مكانا للإبداع اللغوي فهو وبشكل دائم وسيلة للتبادل والتواصل والتجدد اللغوي. تظهر فيه كلمات جديدة وأسماء علامات تجارية وكلمات مركبة ومستحدثة تعكس توجهات جديدة في اللغة الفرنسية وكيفية تدريسها.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.