تحليل الخطاب الإعلاني في المجلات الفرنسية وخصائصه الاكسبرس و النوفيل أوبسيرفاتور مثالا .
Abstract
Il est connu que, pour attirer l'attention et convaincre, pour rendre plus impressionnant le contenu d'un énoncé et faciliter sa mémorisation, la publicité se sert de plusieurs moyens: elle exploite toute situation, se sert de tous les styles et de n'importe quelle tournure amusante.
Cette étude a pour but de désigner ces moyens et styles à partir de l'analyse de publicités publiées dans les deux magazines français: Le Nouvel Observateur et L’Express. Nous insistons sur l'analyse des pronoms personnels – première et deuxième personne du pluriel, sur l'utilisation de certains types de phrases, etc….
Nous insistons aussi sur l'utilisation des formes linguistiques: proverbes et locutions, comparaisons et hyperboles. Nous essayons d'autre part de voir le rapport du discours publicitaire avec les lois de la logique.
من المعلوم أن الإعلان يستخدم طرقا متعددة كي يلفت انتباه المتلقي ويقنعه, فهو يستغل كل موقف ويستفيد من كل الأساليب ويستخدم الصيغ المسلية ليجعل محتوى الجملة أكثر إثارة وأسهل حفظا.
تهدف هذه الدراسة إلى إظهار هذه الطرق والأساليب من خلال تحليل بعض الإعلانات المنشورة في المجلتين الفرنسيتين: لونوفيل أوبسيرفاتور والاكسبرس. سيتم التأكيد على تحليل الضمائر الشخصية – لاسيما الضميرين الأول والثاني بصيغة الجمع – وعلى تحليل استخدام بعض نماذج الجمل. كما وسنركز على تحليل استخدام بعض الصيغ اللغوية كالأمثال الشعبية والعبارات الثابتة وصيغ المقارنة والمبالغة ورؤية العلاقة بين الخطاب الإعلاني وقوانين المنطق.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.