دور "المهمات التعليمية"/"السيناريوهات التربوية" في تعليم / تعلم اللغة الأجنبية مشروع سوليتيس: تجربة تم تطبيقها في إحدى الجامعات السورية/جامعة البعث
Abstract
Nombreuses sont les recherches qui ont proposé l'utilisation des TICE dans l'enseignement/apprentissage des langues en tant qu'outil efficace dans le domaine éducatif et pédagogique. Elles ont, même, proposé certaines pratiques susceptibles de faciliter cette intégration. Partant de cette idée, il est à mentionner que peu sont les pratiques qui passent partout et dans n'importe quelle situation éducative. D'où vient l'importance de mener des projets spécifiques à des contextes précis. Dans notre cas, c'est le contexte syrien. Dans ce sens s'articule notre projet 'SOULITICE', qui a été conçu selon les critères et les besoins d'évaluation nécessaires à nos étudiants de MASTER FLE à l'université AL BAATH en SYRIE en partenariat avec l'université al Balamand au LIBAN et l'université Grenoble 3 'STENDHAL' en FRANCE. Cela dans l'objectif d'évaluer l'enseignement/apprentissage du FLE dans les écoles, ce qui exige de nouvelles compétences et une adaptation des connaissances des apprenants à l'utilisation des TICE (en tant que futurs enseignants dans les écoles).
كثيرة هي الأبحاث التي تناولت استخدام التقنيات الحديثة في مجال تعليم/تعلم اللغات وذلك بوصفها وسيلة فعالة وواعدة في المجال التعليمي والتربوي. حيث تقدم معظم هذه الأبحاث جملة من المقترحات التي من شأنها تسهيل عملية استخدام هذه التقنيات في المجالات المذكورة آنفاً. انطلاقاً من ذلك, تجدر الإشارة إلى أن القلة القليلة من هذه المقترحات يُمكن وضعها موضع التطبيق وذلك نظراً لخصوصية الواقع التعليمي المتعلق بمتغيرات مختلفة والتي تحدد الأطر التعليمية الواجب اعتمادها. من هنا تأتي أهمية تخصيص وتحديد الدراسات المتوافقة وحاجة التطوير لواقع تعليمي بحد ذاته. وهذا هو السبب الرئيسي الذي دفعنا إلى الاهتمام بالواقع التعليمي في سوريا. الأمر الذي دفع بنا إلى العمل في مشروع "سوليتيس" والذي تم العمل من خلاله على دراسة الأطر والحاجات الواجب أخذها بعين الاعتبار للقيام بتطويرها بما يتناسب والتطلعات المستقبلية لتعليم وتعلم اللغات في سوريا. يشمل هذا المشروع طلاب الدراسات العليا في جامعة البعث /سوريا, طلاب الدراسات العليا في جامعة البلمند /لبنان و جامعة غرونوبل- استندال /فرنسا. وذلك بهدف تطوير مهارات هؤلاء الطلاب وقدراتهم على استخدام التقنيات الحديثة (انطلاقاً من كونهم يمثلون كادراً تدريسياً في المدارس).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.