الأدوات المستعملة في تعليم اللغة الفرنسية وتعلمها كلغة أجنبية. ما هي الخطوات الواجب أخذها بعين الاعتبار في حالة استخدام تعدد الوسائط كوسيلة تعليمية؟
Abstract
Depuis 1980, l'utilisation des TICE s'est développée d'une façon spectaculaire. Ces technologies nous ont poussé à mettre en question nos méthodologies d'enseignement et d'apprentissage dans tous les domaines pédagogiques en général et dans le domaine des langues en particulier. Nous sommes actuellement dans une époque où les progrès de l'informatique, dans les secteurs de traitement de texte, du corpus et de l'Internet nous permettent de créer des activités pédagogiques variées.
Par delà des discours favorables ou critiques, l’intégration des nouvelles technologies rencontre toujours des obstacles dans le domaine de l’enseignement/apprentissage des langues étrangères. Notre recherche consiste à montrer comment réussir cette intégration et quelles sont les étapes à réaliser?.
لقد تطور استخدام التقنيات الحديثة منذ عام 1980بطريقة مذهلة, الأمر الذي دفعنا, كاختصاصين, إلى إعادة النظر في المنهجيات المتبعة في العملية التعليمية عموماً, وفي عملية تعليم اللغات وتعلمها خصوصاً.
في بداية القرن العشرين أصبح بإمكاننا, وذلك بفضل التطور الهائل في مجال استخدام التقنيات الحديثة في مجالات معالجة النصوص المكتوبة, ومعالجة المعطيات التطبيقية والعملية, والتطبيقات المتنوعة التي تتيحها الخدمات التي تقدمها شبكة الانترنت, وضع الأنشطة والتمارين بما يتوافق والحاجات التعليمية الخاصة لجميع الطلاب على الرغم من تفاوت مستوياتهم اللغوية.
وإذا تجاوزنا الآراء المؤيدة أو المعارضة لاستخدام التقنيات الحديثة,نلاحظ أنه ما زالت هذه الأخيرة تواجه صعوبات في إثبات وجودها كأداة فعالة في المجال التعليمي أسوةً بغيرها من التقنيات المستخدمة حالياً في صفوف اللغة (كالتلفاز والمذياع).
أردنا من خلال هذا البحث إلقاء الضوء على الخطوات الواجب اتباعها لضمان نجاح دمج هذه العملية في مجال التعليم.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.