البُعد السينوغرافي في رواية "رحلة في أقاصي الليل" لـ لويس فرديناند سيلين
Abstract
L'analyse discursive des textes littéraires, basée sur une approche scénographique, permet au lecteur de pénétrer au plus près des enjeux dramatiques, des conflits éthiques et des beautés esthétiques de l'œuvre.
Nous nous proposons dans cet article d'étudier la scénographie parodique et dramatique impliquée par Voyage au bout de la nuit pour montrer que les "contenus" des énoncés dans ce roman ne sont pas indépendants de la scène d'énonciation qui les légitime et prend en charge. Or, parler de la légitimation de l'énonciation d'une œuvre donnée, c'est prendre acte de la manière dont la scénographie gère son rapport à l'instance qui assume le "ton" de cette œuvre : le Voyage a fait place au français populaire pour rivaliser avec la langue de ceux qui sont du côté du pouvoir, la langue qui a partie liée avec l'ordre social et patriarcal. Ainsi, la construction de l'image du narrateur et de son langage, c'est-à-dire de son ethos, sert les enjeux du texte et fournit des appuis précieux pour se repérer dans le maquis du sens et des valeurs.
إن التحليل الخطابي للنصوص الأدبية القائم على مقاربة سينوغرافية يُمكّن القارئ من رصد أبعادها الدرامية والأخلاقية والجمالية. وتكشف دراستنا لبعض مشاهد المحاكاة الدرامية الساخرة في رواية "رحلة في أقاصي الليل" بأنَّ "مضامين" هذه الرواية غير منفصلة عن المشهد الدرامي الذي تنبني به وتتأسس عليه، فهذا المشهد هو الذي يضفي مشروعية عليها، كما أنه- في الوقت ذاته- يكتسب مشروعيته من عملية التعبير والإبلاغ . فمصداقية المشهد السينوغرافي لا تنفصل عن صورة الراوي وأخلاقياته (Ethos) وسلوكه اللغوي الذي يعمل على خلخلة الفكر المهيمن في بدايات القرن العشرين في فرنسا وفضح تهويماته النضالية ووقائعه الخطابية، وذلك من خلال استعمال لغة عامية تمزّق رداء الفصحى التقليدية الذي يلبسه الخاصة والآباء وذوو السلطة.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.