القلق, التأثر والوسائل الدفاعية في فصل من رواية "المصيدة" لماري كاردينال
Abstract
S’inspirant de la sémiotique de Greimas, cette étude traite de l'angoisse en tant que passion et en tant qu'une organisation syntagmatique d'états d'âme qui modalisent l'être. Dans cette acception, la passion devient l'un des éléments qui contribuent à l'individualisation actorielle; elle élargit, de ce point de vue, le domaine du discours en ajoutant une troisième dimension "pathémique" aux deux autres: la pragmatique et la cognitive.
C'est à la lumière de ce qui précède, que nous traitons l'angoisse de Camille et les autres passions qui en découlent (malaise, incapacité, etc.), en exploitant le concept de "tensivité" développé par Jean Fontanille qui le définit comme le rabattement du monde naturel sur le sujet ce qui forge son existence sémiotique. Dans le cas de notre texte, il s'agit du pays natal de Camille, du jardin, de la forêt, de l'entourage, de l'intimité, etc.
Nous analysons aussi les moyens d'autodéfense développés par Camille dans sa lutte pour échapper à l'angoisse: il s'agit de la lecture, des souvenirs, de la marche, des bains, et même de l'isolement.
تعالج هذه الدراسة, بناء على سيمياء (غريماس), القلق باعتباره حالة انفعالية وتنظيماَ تتابعياَ من "حالات نفسية" تصوغ الفاعل.
وبهذا الاعتبار يصبح الانفعال أحد العناصر المكونة ل "تفرد الممثل", ومن وجهة النظر هذه يوسع الانفعال مجال النص مضيفا جانباَ ثالثاَ "عاطفياَ" للجانبين الآخرين: السلوكي والإدراكي.
سنعالج في ضوء ما سبق قلق (كامي) وانفعالاتها الأخرى التي تنتج عنه (كالضيق وعدم المقدرة …) مستفيدين من مفهوم "التأثر بالبيئة"الذي طوّره جان فونتاني الذي يعتبر أنّ ارتداد العالم الخارجي على الفاعل يحدد وجود هذا الأخير السيميائي (كبلد المولد أو المحيط أو الحديقة أو الأشخاص المقربين أو الغابة ….).
سنحلل أيضاَ الوسائل الدفاعية لدى (كامي) في صراعها للتخلص من حالة القلق عبر (القراءة, الذكريات, المشي, الاستحمام, أو حتى العزلة).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.