الظن واليقين في مشهد الزنزانة في رواية الغريب لألبير كامو
Abstract
Nous essyons d'analyser l'affrontement entre l'aumônier et le sujet.à travers lequel ,nous présentons deux modalités du discours:Celle du savoir et celle du croire,deux univers cognitifs incompatibles confirmant l'opposition entre la raison et la foi. Nous adoptons la théorie de Greimas et nous essyons de l'appliquer dans notre analyse pour tester son efficacité.
Dans la première partie nous présentons la définition des deux modalités du discours.
Puis nous traitons le point de vue selon lequel ''le croire précède le savoir''.
Nous essyons,par la suite,d'appliquer les procédeures d'interprétation. Dans la deuxième partie,nous traitons un autre point de vue selon lequel ''le savoir précède le croire'':à travers cette partie nous traitons''la manipulation selon le savoir''. Puis nous étudions la pensée causale chez les deux protagonistes. Avant de procèder à l'analyse interne de l'affrontement,nous avons trouvé utile de donner un resumé du chef d'oeuvre de Camus L'Etranger.
يعالج هذا البحث مسالة المعرفة و الإيمان. ما المعرفة ؟ ما الإيمان؟هل يسبق الإيمان المعرفة؟ أم تسبق المعرفة الإيمان؟ ويعالج أيضا" مسألة تحريض المعرفة وأنواعه:هل هو تحريض الإرادة و القدرة؟ أم تحريض المعرفة؟ وسندرس أيضاً حالة من حالات التمفصل السيميائي للنص من خلال فقرة " التفكير السببي" وإظهار أمثلة عنه من النص بالاعتماد على النظرية السيميائية لإظهار فعاليتها في التحليل. كل ذلك من خلال تحليل المواجهة التي جرت بين الكاهن و بطل رواية الغريب )لألبير كامو) نقدم من خلالها وجهتي نظر متناقضتين: وجهة نظر الإنسان المتدين ممثلاً بالكاهن و وجهة نظر الإنسان غير المتدين (الدنيوي) ممثلاً ببطل الرواية. المواجهة بدت وكأنها نزاع بين عالمين متناقضين: عالم المعرفة و عالم الإيمان.
هذا التناقض يظهر من خلال تحليل الحوار بين الكاهن الذي يهدف إلى إقناع البطل بالإيمان بالله . والبطل الرافض لكل ما هو ماورائي لا يمكن إدراكه أو إثباته, معتبراً أن العالم الآخر وهم, غير موجود.
رائعة ألبير كامو"الغريب" تحث القارئ على التفكير العميق بهذا المجتمع و تناقضاته وعبثيته.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.