القدرة على حل المشكلات وعلاقتها بمستويات التفكير الناقد دراسة ميدانية على عينة من تلامذة الصف السادس الأساسي في مدينة اللاذقية

Authors

  • لبنى جديد
  • مهند مبيض
  • رنا عباس

Abstract

This research aimed to identify the Possession degree of problems solving ability and critical thinking of sixth grade primary pupils, investigate the relationship between problems solving ability and levels of critical thinking, and recognizing the difference between research sample degree on (problems solving ability and critical thinking) test depending on the gender variable.

And the research has reached (668) male and female pupils in (2018/ 2019), and to achieve the objectives of the current study, two tests were used: the problems solving ability, and the Langrehr critical thinking test designed by (Langrehr, 2000), and the research followed descriptive methodology, and data were processed using statistical software program (SPSS)

The research reached several results, the most important of which are:

- The level of problems solving ability on the sixth grade primary pupils in Latakia city came weak degree.

- The level of critical thinking among the students of the sixth grade primary pupils in Latakia city came medium degree.

- There is no statistically significant difference between the average scores of the sample members of the sixth grade primary pupils on the test (problems solving ability, critical thinking) depending on the gender variable.

- There is a relationship between degrees of problems solving ability and levels of critical thinking among the members of the research sample which is a strong and positive relationship.

- The predictive ability of independent variables (problems solving ability) is found in the dependent variable (critical thinking) of the sample members of the sixth grade primary pupils.

هدف هذا البحث إلى تعرف مستوى القدرة على حل المشكلات والتفكير الناقد لدى تلامذة الصف السادس الأساسي في مدينة اللاذقية، وفحص طبيعة العلاقة الارتباطية للقدرة على حل المشكلات بمستويات التفكير الناقد، وتعرف الفروق بين درجات أفراد عينة البحث على اختباري (القدرة على حل المشكلات، والتفكير الناقد) تبعاً لمتغير الجنس.

وقد بلغت عينة البحث (668) تلميذاً وتلميذة، للعام الدراسي 2018/2019، ولتحقيق أهداف البحث تمّ استخدام اختبارين هما اختبار القدرة على حل المشكلات، واختبار لانغريهر للتفكير الناقد (Langrehr, 2000)، كما اتبع البحث المنهج الوصفي، وتمّت معالجة البيانات باستخدام البرنامج الإحصائي الحاسوبي (SPSS).

وتوصل البحث إلى عدة نتائج أهمها:

-          إن مستوى القدرة على حل المشكلات لدى تلامذة الصف السادس الأساسي في مدينة اللاذقية جاء بدرجة ضعيفة.

-          إن مستوى التفكير الناقد لدى تلامذة الصف السادس الأساسي في مدينة اللاذقية جاء بدرجة متوسطة.

-          لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد عينة البحث من تلامذة الصف السادس الأساسي على اختباري (القدرة على حل المشكلات، التفكير الناقد) تبعاً لمتغير الجنس.

-          توجد علاقة ارتباطية لدرجات القدرة على حل المشكلات بمستويات التفكير الناقد لدى أفراد عينة البحث وهي علاقة قوية وموجبة.

-          توجد قدرة تنبؤية للمتغيرات المستقلة (القدرة على حل المشكلات) بالمتغير التابع (التفكير الناقد) لدى أفراد عينة البحث من تلامذة الصف السادس الأساسي.

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

جديد ل., مبيض م., & عباس ر. (2019). القدرة على حل المشكلات وعلاقتها بمستويات التفكير الناقد دراسة ميدانية على عينة من تلامذة الصف السادس الأساسي في مدينة اللاذقية. Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series, 41(3). Retrieved from https://journal.tishreen.edu.sy/index.php/humlitr/article/view/8813

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>