دور مبادئ إدارة الجودة الشاملة في تقويم جودة التعليم العالي من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية(دراسة ميدانية على أعضاء الهيئة التدريسية في كلية العلوم بجامعة تشرين)
Abstract
هدفت الدراسة إلى الآتي: بيان دور إدارة الجودة الشاملة في تقويم جودة التعليم في جامعة تشرين، دراسة العلاقة بين إدارة الجودة الشاملة ومدخلات، عمليات، مخرجات التعليم في جامعة تشرين، بيان دور إدارة الجودة الشاملة في تطوير العملية التعليمية في جامعة تشرين. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لقياس دور إدارة الجودة الشاملة في تقويم جودة التعليم بجامعة تشرين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية في كلية العلوم، تم تصميم وتوزيع استبانة على أعضاء الهيئة التدريسية في كلية العلوم، كما تم دراسة وتحليل البيانات باستخدام برنامج spss ، وبعد التحليل توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها الآتي: عدم وجود اهتمام كافي بمبادئ إدارة الجودة الشاملة، وجود العديد من الصعوبات المتعلقة بإدارة الجودة الشاملة من أهمها(التحسين، التدريب، عدم قياس الرضا)، انخفاض جودة مدخلات ومخرجات وعمليات الموقف التعليمي في كلية العلوم بجامعة تشرين من وجهة نظر أعضاء الهيئة التعليمية.
The study aimed at the following: The role of TQM in evaluating the quality of education at Tishreen University, the study of the relationship between TQM and inputs, processes and outputs of education in Tishreen University, the role of TQM in developing the educational process in Tishreen University. The analytical descriptive approach was used to measure the role of TQM in evaluating the quality of education at Tishreen University. From the point of view of faculty members in the Faculty of Science, a questionnaire was designed and distributed to the faculty members of the Faculty of Science. Data analysis and analysis were also carried out using the SPSS program. After the analysis, the study reached a number of results, the most important being the following:
The lack of sufficient interest in the principles of TQM, the existence of many difficulties related to TQM (improvement, training, lack of satisfaction measurement), low quality of inputs and outputs and processes of the educational situation in Tishreen University from the point of view of members of the faculty of the Faculty of Science.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
-
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal of Research and Scientific Studies - Economic and Legal Sciences Publisher
-
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
-
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.