دراسة تأثير بعض وسائط الفرملة على تخفيض سرعة السفينة خلال المرحلة الرابعة من مراحل الإنزال الطولي للسفن إلى الماء
Abstract
يُعَدُّ الإنزال الطولي للسفن من أهم طرق الإنزال إلى الماء بعد الانتهاء من البناء أو القيام بعمليات الإصلاح والصيانة. وهذه الطريقة من الإنزال خطيرة جداً، ولا يمكن التحكم بها بعد بدء عملية الإنزال؛ لأنها تمثل انتقالاً تلقائياً لكتلة كبيرة جداً. لهذا السبب ينبغي التحضير لهذه العملية بعناية فائقة مع أخذ أدق التفاصيل الممكنة بالحسبان. فعندما تبدأ السفينة بالحركة (بالانزلاق) يصبح العنصر البشري مراقباً عديم التأثير في مسار آلية الإنزال. ومن هنا تأتي أهمية إنجاز الحسابات بدقة عالية لضمان إنزال السفينة بشكل آمن الى الماء, والسفينة في أثناء الإنزال تغادر المزلق المائل عادة بسرعة كبيرة, فإذا كان عرض الحوض المائي غير كاف, تكون السفينة عرضة للاصطدام بالرصيف المقابل لهذا الحوض ولتجنب حدوث ذلك تستخدم وسائط خاصة تهدف إلى إنقاص سرعة السفينة أثناء إنزالها. يتناول هذا البحث دراسة فرملة حركة السفينة بطريقتي الصفائح والجنازير وباستخدام الطريقتين كليهما معاً كوسيلة فرملة واحدة خلال المرحلة الرابعة من عملية الإنزال الطولي بعد مغادرتها المزلق المائل. لقد أظهرت النتائج فعالية كبيرة لطريقة الفرملة بالجنازير بالمقارنة مع طريقة الفرملة بالصفائح.
The longitudinal launching of ships is the most important ways for landing to the water after completion of construction or doing repair and maintenance processes. This way of launching is very dangerous, and can not be controlled after the start of the process of landing, because it represents the transition automatically a very large mass. For this reason they should be preparing for this process very carefully, taking into account the smallest details possible. When the ship starts moving (sliding),the human factor become an observer and useless on influence the course of launching mechanism. Hence, the importance of accurate calculation came to ensure the launching ship into the water in safe way. The ship usually leaves the leaning slip with high velocity during the launching. If the width of the dock isn't enough, the ship is subjected to clash with the pavement that is opposite to the dock. So, to avoid this, we usually use special modes that purpose to reduce the speed of the ship during launching. This research discuss studying braking the movement of the ship using the plates and chains and also when used together as a single braking way during the fourth stage of launching process after it leaves the leaning slip. The results showed significant efficacy in a method braking by chains compared with method braking by plates.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.