فاعليّة برنامج قائم على استراتيجيّة لعب الدّور في تنمية بعض المفاهيم العلمية لدى طفل الرّوضة. (دراسة شبه تجريبيّة في مدينة اللاذقيّة على أطفال الرّوضة لعمر5-6 سنوات)
Abstract
Current research aimes defines the effectiveness of the role playing strategy to developing some of the scientific concepts for children who are between 5 to 6 years old Compared to the usual way. To achieve this aim the researcher experimented with this strategy by preparing a set of activities designed according to this strategy. She also prepared a pre-post test to measure some scientific concepts in kindergarten children Was distributed to a sample of 32 children. The researcher adopted the semi-empirical approach, After the completion of the application and data collection on the pre-post- photometric test, analyzed and analyzed statistically, the results showed the following:
1- There are differences of statistical significance between the average grades of children of the experimental and control groups In the post-application to test the scientific concepts, for the experimental group.
2-There are no statistically significant differences between the average scores of male and average scores of female children in the experimental group In the post-application to test the scientific concepts.
The research proposed to employ the discussion strategy as an educational learning strategy in kindergartens in order to provide the child with many different skills, experiences and concepts, especially scientific concepts.
هدف البحث الحالي تعرّف فاعليّة استراتيجيّة لعب الدّور في تنمية بعض المفاهيم العلميّة لدى طفل الرّوضة لعمر(5-6) سنوات مقارنة بالطّريقة المعتادة. ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بتطبيق هذه الاستراتيجيّة من خلال إعداد مجموعة من الأنشطة المصمّمة وفق لهذه الاستراتيجيّة، كما قامت بإعداد اختبار قبلي- بعدي مصوّر لقياس بعض المفاهيم العلميّة لدى أطفال الرّوضة، تمّ توزيعه على عيّنة مؤلّفة من(32) طفلاً وطفلة. اعتمدت الباحثة المنهج التّجريبي، وبعد الانتهاء من التطبيق وجمع البيانات المتعلّقة بالاختبار القبلي – البعدي المصوّر، حلّلت وعولجت إحصائيّاً، وقد أظهرت النتائج ما يلي:
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين التجريبيّة والضّابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية ولصالح المجموعة التجريبيّة.
2- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أطفال الذّكور ومتوسط درجات الإناث في المجموعة التجريبيّة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم العلمية.
وقدّم البحث في النهاية جملة من المقترحات كان أهمّها العمل على توظيف استراتيجيّة لعب الدّور بوصفها استراتيجيّة تعليميّة- تعلّميّة في رياض الأطفال في تنمية العديد من المهارات والخبرات والمفاهيم المتنوّعة ولا سيما المفاهيم العلميّة.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.