توزع مستويات فان هيلي (Van Hiele) للتفكير الهندسي عند الطلبة وعلاقته بالبرهان الهندسي والتفكير المنطقي الرياضي (دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية)
Abstract
This study aimed to extent of the distribution of the Van Hiele levels in geometrical reasoning in secondary school students (the second secondary grade), and its relationship with geometric- proof And logical-mathematical thinking, And a random sample of (200) two hundred students was chosen from both genders from the public schools in the Lattakia city, The research used the Van Hiele geometry test, and she used Achievement test for writing proofs in Geometry, And logical-mathematical thinking test. The results showed the Van Hiele levels of geometrical reasoning were present distributed at the first fourth levels with varying degrees in secondary school students (the second secondary grade), and There was a strong correlation between the two variables (Van Hiele / Geometric proof) for students, and There is a strong and positive relationship between the two variables(Logical-mathematical thinking / Geometry proof) for students, and There was a strong correlation between the two variables (Logical-mathematical thinking / Van Hiele) for students. هدفت هذه الدراسة إلى تحديد توزع مستويات فان هيلي للتفكير الهندسي عند الطلبة وعلاقته بالبرهان الهندسي والتفكير المنطقي الرياضي, وتكونت عينة البحث من(200) طالباً وطالبة مـن الصف الثاني الثانوي من المدارس الحكومية في مدينة اللاذقية, واستخدمت الباحثة اختبار فان هيلي للتفكير الهندسي, وأعدت اختباراً تحصيلياً في كتابة البرهان الهندسي, واختبار التفكير المنطقي الرياضي. أظهرت نتائج الدراسة أن مستويات فان هيلي للتفكير الهندسي تتوزع على المستويات الأربعة الأولى عند طلبة الصف الثاني الثانوي, وتوجد علاقة ارتباط طردية وقوية بين المتغيرين فان هيلي (Van Hiele)والبرهان الهندسي بالنسبة للطلبة, وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط طردية وقوية بين درجات الطلبة على اختبار التفكير المنطقي الرياضي ودرجاتهم على اختبار البرهان الهندسي, وبينت الدراسة إلى أنه كلما ازدادت درجات الطلبة في اختبار فان هيلي(Van Hiele) ازدادت درجاتهم في التفكير المنطقي الرياضي, وهذا يشير إلى وجود علاقة طردية وقوية بين درجات الطلبة على اختباري فان هيلي (Van Hiele) للتفكير الهندسي والتفكير المنطقي الرياضي,Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.