أثر استخدام الاستقصاء في التحصيل في مادة الهندسة لدى طلبة الصف الثامن الأساسي (دراسة تجريبية في مدينة اللاذقية)
Abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام الاستقصاء في التحصيل في مادة الهندسة لدى طلبة الصف الثامن الأساسي, وتكوّنت عينة هذه الدراسة من أربع شعب دراسية, قسمت عشوائياً إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة, وبلغ عدد أفراد العينة(120) طالباً وطالبة, وتحقيقاً لهدف الدراسة, فقد صمم اختبار تحصيلي في مادة الهندسة مكوّن من ثلاثة أسئلة متدرجة من حيث الصعوبة, كما تم تصميم نموذج استقصائي لتدريس مادة الهندسة.
بينت النتائج أن استخدام الاستقصاء في تدريس مادة الهندسة يزيد من التحصيل الدراسي لدى طلبة المجموعة التجريبية مقارنة بطلبة المجموعة الضابطة, كما كشفت النتائج عدم وجود أي فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات الذكور والإناث في المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي, كما بينت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي, كما توصلت هذه الدراسة إلى عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسطي درجات طلبة المجموعة الضابطة في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي, الذي قد يعزى إلى استخدام الطريقة التقليدية في تدريس مادة الهندسة.
وفي ضوء نتائج الدراسة, أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات.
This study aims to investigate the effect of survey using on eighth graders' achievement in geometry. The sample of this study includes 120 students from four classes, randomly divided into two groups: experimental group and control group. To achieve the goal of this study, a competent geometry test with three questions of gradual difficulty is designed. Also, a survey model for teaching geometry is designed.
The results show that the use of survey in geometry teaching has increased the learning achievement of the students of the experimental group when compared with the control group. Moreover, the results show no significant difference (P = 0.05) between male and female students' average scores in the experimental group concerning the dimensional application of the achievement test. However, the results show that there are significant differences between the students' average scores in the experimental group in two test applications (pre- and post achievement test). Also, this study shows no significance differences (P = 0.05) between students' average scores in the control group concerning the two applications of pre- and post achievement test, which may be the result of using the traditional method of geometry teaching. In the light of the results of this study, the researcher suggests a number of recommendations.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to the Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series. The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal- Arts and Humanities Sciences Series Publisher
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.