المشاكل المرافقة لاستخدام الفيول الثقيل على السفن في تشغيل محركات الديزل
Abstract
يعتبر الوقود من أهم العوامل التي تحدد التكاليف الاستثمارية للسفينة، وهو يشكّل أحد الأسباب المهمة لحدوث مشاكل لدى استثمار المحرك. لتشغيل محركات السفن يسود استخدام الفيول بسبب رخصه النسبي، لكن ذلك يسبب مشاكل عديدة مرتبطة بصعوبة معالجته ورداءة مواصفاته. ويُتَوقع مستقبلاً استمرار انخفاض مواصفات الفيول بسبب ارتفاع نسبة المواد الخفيفة التي تنتجها أجهزة تكرير النفط الحديثة عبر استخدام التحطيم الحراري والتحفيزي, وما يرافق ذلك من تردٍّ في مواصفات بقايا التكرير التي تشكل الجزء الأكبر من الفيول.
لذلك خُصِّص هذا البحث لعرض أهم المشاكل الناتجة عن استخدام الفيول في محركات السفن بدءاً بالتخزين والتنقية، مروراً بالنقل بين الخزانات المختلفة، وصولاً إلى حقن الفيول وحرقه في المحرك.
في نهاية البحث اقترحت توصيات لمواجهة المشاكل المعروضة وقواعد دقيقة للتعامل مع الفيول، إذا تم تطبيقها فإنه يمكن تحقيق الوفر المنشود باستخدام هذا الوقود الرخيص، وتكييف محركات الديزل البحرية مع الظروف المتغيرة الناشئة.
Fuel is one of the main factors affecting the running costs of the ship and the engine operating. In ship operation, heavy fuel often dominates due to its relatively low costs, despite the problems related with its treatment complexity and bad combustion properties. It is expected further worsening of fuel properties in future because of the increase of the ratio of light products in modern refineries and deteriorating of residual fuel parameters. Therefore, this paper outlines the most problems resulting from the use of residual fuels on ship and in the engine. As conclusion, the paper suggests recommendations for facing the mentioned problems and put correct rules for the handling with fuels and adaptation of the marine diesel engines with the variable conditions.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.