المساهمة في تحديد الوفر السنوي للوقود عبر استعادة الطاقات الضائعة من محرك بحري في أغراض مختلفة على السفينة
Abstract
مع ارتفاع الطلب على الوقود وتزايد أسعاره، ارتفعت النفقات الاستثمارية للسفن، فاستدعى ذلك البحث عن سبل للوفر في استهلاك الوقود، سواء على دفع السفينة أو على تأمين متطلباتها الأخرى من الطاقة.
يعدّ استرجاع الحرارة الضائعة من المحرك مع غازات الاحتراق ووسائط التبريد وسيلةً فعالةً؛ لرفع فعالية استثمار الطاقة على السفينة؛ ولذلك تم في هذا البحث إلقاء الضوء على إجراءات وفر الطاقة على السفينة، وطرق الاستفادة من الطاقة الضائعة.
تم الاعتماد على بيانات محرك بحري ثنائي الشوط ذي شاحن عنفي؛ لحساب كمية الوقود والحرارة الإجمالية التي يستهلكها المحرك، وحساب الضياعات الحرارية مع غازات الاحتراق ووسائط التبريد المختلفة.
بعد ذلك أجريت حسابات لاسترجاع جزء من حرارة الغازات لأغراض التسخين على متن السفينة، ولتوليد الكهرباء. ودرست أيضاً إمكانية توليد ماء عذب عبر استعادة حرارة وسائط تبريد المحرك.
بيّنت الدراسة المعروضة أهمية عملية استرجاع الطاقة، وأمكن من خلالها تحديد الوفر السنوي في استهلاك الوقود على السفينة من خلال استعادة الطاقات الضائعة في المثال المدروس.
With high demand for fuel and the increasing of its prices, the operational cost of ships has become higher. Therefore, it was necessary to try to reduce the fuel consumption on ships.
The recovery of waste heat from the engine through exhaust gases and cooling mediums is considered effective for achieving this goal. Therefore, this paper discusses different measurements for saving energy on ship, and presents the methods for recovery of waste energy.
The fuel consumption and heat losses via exhaust gases and cooling waters were calculated using the data and parameters of a turbocharged two stroke marine diesel engine, and the recovery of these losses for heating purposes, generating of electricity and fresh water was investigated.
This study proved the possibility and importance of waste energy recovery and calculated the annual save in fuel consumption on board ship.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.