دراسة تحليلية حول تكاليف تخفيض إصدار محركات السفن لأكاسيد الكبريت
Abstract
مع تفاقم المشاكل البيئية ازداد الوعي البيئي بشكل عام. ولكن لم يؤخذ بعين الاعتبار القطاع البحري رغم اضطلاعه بـ 90% من التجارة العالمية إلا منذ التسعينيات من القرن العشرين. منذئذٍ بدئ بجدية بدراسة الآثار البيئية للنقل البحري، ريثما أصبح الأثر السلبي للسفن على البيئة حقيقة ثابتة في الوقت الحاضر، وقابلاً للمقارنة بمصادر التلوث الأخرى.
يهدف هذا البحث إلى تقديم فكرة واضحةً عن آخر المستجدات المتعلقة بالإصدارات المختلفة الضارة بالبيئة الناتجة عن المحركات البحرية من حيث مكوناتها وأضرارها بشكل عام، وتركّز على أحدث وأهم الطرائق المطروحة للتخلص من أكاسيد الكبريت، بحيث تجعلها ضمن المجالات المحددة من قبل المنظمة البحرية الدولية IMO.
لمقارنة اقتصادية طرائق التخلص من غازات SOx التي تطلقها السفن، تم تحليل بيانات سفينتي نقل عام خلال ستة أشهر من عام 2008، وحساب تكاليف تقليل إصدارهما لأكاسيد الكبريت بنسبة 90%.
تبين هذه الدراسة بأنه في ظل عدم استقرار أسعار الوقود واحتمالات تصاعدها، فمن المفضل اللجوء
إلى طريقة تركيب أجهزة تقوم بسحب أكاسيد الكبريت باستخدام ماء البحر، لأنها الأكثر اقتصاديةً وكفاءةً حتى
في الوضع الحالي لأسعار الوقود.
With increasing of environmental problems, the general awareness increased too. But the marine sector has not been realized till 90th of 20 century, despite its 90% participation of international trade. The environmental impact of ships is now a fact.
This paper aims to give a clear and actual idea about the different harmful emissions of marine engines, and concentrates on the most important and modern methods for reduction of sulphur oxides and making it in the allowable levels of IMO.
For the comparison of economy of different methods to reduce Sox from ships, the data of two ships during 6 months in 2008 have been analyzed and the costs have been calculated. The study proved that the use of Seawater Scrubbers is convenient, because of the high prices of light marine fuels.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 �ttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the right to publish in the magazine for the first time with the transfer of the commercial right to Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series
Under a CC BY- NC-SA 04 license that allows others to share the work with of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors can use a copy of their articles in their scientific activity, and on their scientific websites, provided that the place of publication is indicted in Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series . The Readers have the right to send, print and subscribe to the initial version of the article, and the title of Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies - Engineering Sciences Series Publisher
journal uses a CC BY-NC-SA license which mean
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.